کد مطلب:292092 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:779

بخش پنجم



با توجّه به ظلم و ستم و فساد و تباهی كه هر روز در

جهان بیشتر و بیشتر می شود و همینطور با توجّه به

رُشد فكری جهانیان نسبت به اسلام واقعی و با به

وقوع پیوستن اكثر علامات غیرحتمیّه كه در مورد

ظهور امام زمان (عج) آمده است، آیا احتمال ظهور

ایشان در عصر كنونی می رود یا خیر؟

(لطفاً اگر جریانی در این رابطه می دانید، برایمان ذكر بفرمایید.)



آیة اللّه صافی گلپایگانی

اُمید است كه خداوند فرج آن بزرگوار را نزدیك كند

اُمید است كه خداوند فرج آن بزرگوار را نزدیك كند. انشاء اللّه

«عجّل اللّه تعالی فرجه و سهّل فرجه و جعلنا من انصاره و اعوانه والسّلام علیكم و رحمةاللّه»

آیة اللّه خزعلی

احتمال، قوی و روشن است ولی تعیین، میسّر نیست

احتمال، قوی و روشن است ولی تعیین، میسّر نیست چون نصاب فساد را نمی دانیم ولی دلها باید گرم تقرّب ظهور باشد.

آیة اللّه نوری همدانی

همانطور كه در این زمان محتمل است در زمانهای آینده نیز محتمل است

احتمال ظهور آن حضرت همانطور كه در این زمان محتمل است در زمانهای آینده نیز محتمل است. برای اطّلاع بیشتر به كتاب «دادگستر جهان» از آقای ابراهیم امینی مراجعه فرمائید.

آیة اللّه سیّد محمّد شیرازی

غیر از خدا كسی نمی تواند تعیین كند

وقت ظهور را غیر از خدا كسی نمی تواند تعیین كند.

آیة اللّه سیّد صادق روحانی

احتمال ظهور آن حضرت همیشه هست

گاهی شتابزدگی سبب می شود كه انسان اخبار رسیده از پیشوایان را طبق خواسته ها و هوسهای خود تأویل و توجیه نماید. البتّه احتمال ظهور آن حضرت همیشه هست و انسان مؤمن موظّف است تكالیف دوران غیبت را انجام دهد و خود را برای ظهور آن حضرت آماده سازد.

آیة اللّه علوی گرگانی

ما موظّفیم در هر عصر و زمان منتظر ظهور حضرت باشیم

البتّه مستحضرید كه بر حسب دستورات ائمّه كه برخواسته و نشأت یافته از منبع وحی است ما موظّفیم در هر عصر و زمان منتظر ظهور حضرت باشیم و احتمال و اُمید فرج را داشته باشیم زیرا این اُمید و انتظار است كه دلها را شاد، و اعمال ما را جهت، و جامعه را حیات می بخشد.

آیة اللّه سیّد محسن خرّازی

احتمال ظهور آن حضرت در همه اوقات وجود دارد

احتمال ظهور آن حضرت در همه اوقات وجود دارد بخصوص آنكه در روایات آمده حضرت صادق (ع) فرمود: «و یصلح اللّه عزّوجلّ امره فی لیلة» خدا امر فرج آن حضرت را در یك شب اصلاح می نماید.

حضرت امام كاظم (ع) فرمود: وقتی صاحب شما از كشور و دیار ظالمین و ستمكاران غیبت كرد انتظار فرج داشته باشید.

مسئله انتظار حقیقی، خود گویای آن است كه احتمال ظهور آن حضرت در همه اوقات می رود.

فرزندان و برادران مشتاق لقاء حضرت مهدی (ارواحنا فداه)!

توفیق شما عزیزان را در مسیر رضایت و خشنودی حضرت حقّ و امام عصر(ع) مسئلت دارم.

آیة اللّه مكارم شیرازی

امروزه بسیاری از علائم ظهور دیده می شود و انتظار بقیّه نیز می رود

هیچ انقلابی در جامعه انسانی بدون نشانه های قبلی صورت نمی گیرد. در احادیث اسلامی نیز اشاره به یك سلسله علامتها و نشانه ها برای نزدیك شدن آن رستاخیز عظیم آمده است كه می توان آنها را بر دو گونه تقسیم كرد:

دسته اوّل، نشانه هایی كه كم و بیش در هر انقلابی - به تناسب ابعاد آن - قابل پیش بینی است. دسته دوّم، جزئیّاتی است كه از طریق اطّلاعات و معلومات عادّی نمی توان به آنها پی برد و بیشتر شكل یك پیشگوئی اعجاز آمیز را دارد.

نشانه ای كه با مشاهده آن می توان نزدیك شدن هر انقلابی - از جمله این انقلاب بزرگ را - پیش بینی كرد گسترش ظلم و جور و فساد و تجاوز به حقوق دیگران و انواع مفاسد اجتماعی و انحرافات اخلاقی است كه خود عامل توسعه فساد در جامعه است.

طبیعی است فشار كه از حدّ گذشت، انفجار رُخ می دهد. زیرا انفجارهای اجتماعی همانند انفجارهای میكانیكی به دنبال فشارهای شدید و زاید از حد است.

گسترش دامنه های ظلم و فساد، بوسیله ضحّاكان هر زمان، بذرهای انقلاب را آبیاری می كند، و كاوه های آهنگر را در كنار كوره های آتش پرورش می دهد. كم كم بحران اوج می گیرد و لحظه انقلاب نزدیك می گردد.

در مورد نزدیك شدن انقلاب بزرگ جهانی و ظهور مصلح بزرگ مهدی نیز مسأله همین گونه است. منتها هیچ لزومی ندارد كه مانند افرادی منفی باف به فكر توسعه فساد و ظلم بیشتر بیفتیم بلكه با توجّه به وجود مفاسد در مقیاس وسیع و به حدّ كافی باید در ساختن خود و دیگران و یك گروه نیرومند شایسته و شجاع و آگاه كه پرچم دار انقلاب باشد كوشش كنیم.

به هر حال این موضوع در بسیاری از روایات اسلامی تحت عنوان «كما ملئت ظلماً وجوراً» (همانگونه كه جهان از ظلم و جور پر شده باشد) آمده است.

عین این تعبیر در بسیاری از احادیث كه در منابع شیعه و اهل سنّت آمده دیده می شود و از مجموع آنها استفاده می شود كه از روشنترین نشانه های این انقلاب همین موضوع است.

در روایات اسلامی چنان انگشت روی جزئیّات این علائم و مفاسد گذارده شده كه گوئی این پیشگوئیها مربوط به 14 یا 13 قرن پیش نیست بلكه مربوط به همین قرن است و یا چند سال قبل صورت گرفته؛ و امروز كه بسیاری از آنها را با چشم خود می بینیم قبول می كنیم كه راستی معجزه آساست! از جمله در روایتی از امام صادق(ع) اشاره به دهها نوع از این مفاسد كه قسمتی از آن جنبه اجتماعی و سیاسی و قسمتی جنبه اخلاقی دارد، شده است كه مطالعه آن انسان را عمیقاً در فكر فرو می برد و اگر خوب دقّت كنیم می بینیم بسیاری از این مفاسد بزرگ در مجتمعات كنونی جنبه عینی به خود گرفته است و انتظار بقیّه نیز می رود.

آیة اللّه گرامی

گر چه از بعضی از بزرگان روحانی نقل شده كه

بزودی ظهور می شود ولی بسیاری از علائم هنوز ظاهر نشده است

گر چه از بعضی از بزرگان روحانی نقل شده كه به زودی ظهور می شود ولی بسیاری از این علائم هنوز ظاهر نشده است. این دیگر از قطعیّات روایات و با سند محكم است كه دنیا پر از ظلم و جور می شود یعنی هیچ جا امنیّت نیست نه اینكه امنیّت كامل نیست بلكه اصلاً امنیّت نیست. انسان نمی تواند به نزدیكان خودش اعتماد كند.

یا روایت دیگری كه مردها می دانند كه زنهایشان به دنبال فحشاء می روند ولی نه تنها جلوگیری نمی كنند بلكه آنها را تشویق می كنند و از پول آنها برای زندگیشان استفاده می كنند! این مسئله هم هنوز پیش نیامده و عمومی نشده است.

یا در یك روایت آمده است كه غیبت امام زمان (ع) آنقدر طول می كشد كه مردم در شكّ می افتند و می گویند: اگر بود آمده بود!

خُب منظور از این مردم، كفّار یا سنّی ها كه نیستند چون آنها اصل را قبول ندارند بلكه منظور روایت، شیعیان هستند در حالی كه هنوز شیعه آنطور نشده است كه بگوید: امام زمان دروغ است. حالا افرادی هستند كه آنها نادرند.

دفتر تبلیغات اسلامی

در این كه ما در عصر قرب ظهور بسر می بریم تردیدی نیست

با توجّه به ظلم و فسادی كه جهان با آن روبرو است باید بگویم كه همین تباهی ها و جدال، بشر را بیدار كرده و ضرورت حاكمیّت عدالت را بیشتر ساخته است.

كثرت طرفداران صلح و عدالت و تنفّر از جنگ و خونریزی و تشكیل مجامع نظارت به حقوق بشر و خلع سلاح عمومی، این مسائل نشان می دهد كه بشریّت بسوی آزادی و عدالت و پذیرش حكومت واحد جهانی حركت می كند.

امروز دنیا از سیاستهای مزدورانه و وعده های دروغین خسته شده و به دنبال یك انسان كامل می رود. امروز بشر معتقد است این مرزهای ویرانگر باید از میان برود و انسان هم چون یك خانواده با نظام واحدی اداره شود. بنابراین مظالم و مفاسد، زمینه رشد و شكوفایی ذهن بشر را برای یك انقلاب جهانی آماده می سازد.

در این كه ما در عصر قرب ظهور بسر می بریم تردیدی نیست، امّا هر گونه حدس و تخمین برای تعیین وقت ظهور آن حضرت از نظر روایات مردود است.

آیة اللّه سیّد حسن ابطحی خراسانی

هیچ كس جز خدا از زمان ظهور اطّلاع ندارد

بدون تردید هیچ كس جز خدا از زمان ظهور اطّلاع ندارد ولی می توان از علائم و نشانه هائی كه در كتب و روایات و ملاحم ذكر شده و همچنین از فلسفه ظهور، حدودش را احتمال داد.

ضرر تعیین وقت كردن در مورد ظهور و داستانی بسیار جالب در این مورد

از من سؤال شده است كه: با توجّه به اینكه نباید برای ظهور وقتی تعیین كرد، چگونه جمعی با علم حروف و یا از جمع بین روایات، وقت ظهور را تعیین كرده اند؟!

من در عین آنكه احتمال می دهم آنهایی كه وقت ظهور را از این طریق تعیین كرده اند منظورشان وقت دقیق آن نباشد بلكه حدود آن را گفته اند ولی در عین حال این تلاشها را كاملاً محكوم می كنم و اعمال آنها را خلاف شرع و خلاف خواسته خاندان عصمت (ع) می دانم. زیرا چیزی كه در دهها حدیث و روایت از آن نهی شده چگونه ممكن است به عدّه ای اجازه آن داده شده باشد؟

علاوه این عمل با توجّه به بی فایده بودنش، ضررهائی هم دارد كه مِنجمله اینست: وقتی زمان ظهور تعیین شد و جمعی یا روی نادانی و یا روی علاقه شدید به آن حضرت به آن وعده، دل بستند و عملی نشد، اعتقادشان به اصل موضوع سُست می شود و خدای نكرده شاید هم منكر سایر پیشگوئی های ائمّه معصومین (صلوات اللّه علیهم اجمعین) گردند.

فراموش نمی كنم حدود بیست سال قبل یكی از بازاری های تهران گرایشی به مذهب بهائیّت پیدا كرده و من با او حرف می زدم و می خواستم علّت این انقلاب فكری را در او پیدا كنم. او برایم قضیّه ای نقل كرد و آن این بود كه گفت:

«چند سال قبل من مرید یكی از اولیاء خدا شده بودم و جدّاً معتقد بودم و هستم كه كسی در معنویّات به پایه او نرسیده است. روزی به من گفت: در ده روز آخر جمادی الثّانی امسال، امام زمان (ع) ظاهر می شود. و من حالا خصوصیّات مطالب او را فراموش كرده ام. اجمالاً او هم از راه علم حروف و هم از جمع بین روایات و هم می گفت برای خودم مكاشفه ای دست داده یا خوابی دیده ام و قطعی است كه در بین این ده روز آن حضرت ظاهر می شود و ما هم باور كردیم.

دست از كار و كسب كشیدیم و حتّی جمعی هم از مریدان ایشان مثل من نیز دست از كار كشیدند و خود را آماده برای ظهور كردند ولی آن ده روز گذشت و خبری نشد و من مدّتی در طوفان فكری فوق العاده ای قرار گرفتم و در همه چیز شكّ می كردم.

آخر الامر با خود گفتم نكند بقیّه مسائل هم از همین قبیل باشد، و كم كم اعتقاداتم متزلزل شد و به مذهب بهائیّت كه مذهب بی بند و باری است روی آوردم.»

من كه تا حدّی ریشه انحراف فكری او را پیدا كرده بودم كوشیدم تا آن مرد را نزد آن مرید، بی اعتبار كنم و كردم. و سپس روایات اینكه كسی از زمان ظهور آن حضرت نمی تواند اطّلاع دقیقی داشته باشد و اگر كسی برای ظهور وقت تعیین كند كذّاب و دروغگو است برایش خواندم و خلاصه با بحثهای مفصّل به او فهماندم كه عمل آن شخص كه وقت تعیین كرده ناصحیح بوده و الّا در پیشگوئی های پیشوایان اسلام هیچ نقصی وجود ندارد.

ظهور هم به مانند غیبت دو قسمت صُغری و كُبری دارد و ظهور صُغری از

سال 1340 قمری شروع شده است و 9 دلیل محكم در این مورد وجود دارد

همچنین از من می پرسند كه آیا از روایات می توان استفاده كرد كه ظهور صُغرائی وجود داشته باشد؟

در پاسخ می گوئیم: «آری! زیرا لازمه تشبیه وجود مقدّس حضرت بقیّة اللّه (ارواحنافداه) به خورشید كه در روایات متعدّده ای آمده است این است كه چنانكه خورشید بعد از غروب تا یكی دو ساعت نورش باقی می ماند و یك دفعه جهان را تاریك نمی كند و نمی گذارد فسادهایی كه ناشی از یك مرتبه تاریك شدن است ایجاد شود و در موقع طلوع هم یك دفعه روشن نمی شود بلكه با یكی دو ساعت طول كشیدن، كم كم نورش ظاهر می شود و نمی گذارد ضررهایی كه ناشی از روشن شدن یكدفعه است بوجود آید.

همچنین حضرت بقیّة اللّه (روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه) هم وقتی می خواهد از میان مردم غائب شود باید غیبت صُغری داشته باشد كه داشته و باید ظهور صُغری نیز داشته باشد كه مدّعای ما است. حالا اگر شما دوست ندارید این كلمه را بگوئید (یعنی نام ظهور صُغری را روی روشنائی قبل از ظهور و یا تجلیّات آن حضرت بگذارید) مانعی ندارد اسم دیگری را انتخاب كنید. ما سر اسم دعوائی نداریم. ولی به نظر ما بهترین نامی كه گویای مقصود باشد همین است.

به هر حال همانگونه كه خدای تعالی برای آماده شدن مردم و مقدّمه غیبت كُبری، غیبت صُغرائی قرار داده است همچنین محال است كه برای آماده شدن مردم و مقدّمه ظهور كُبری ، ظهور صُغرائی (یا هر چه شما می خواهید اسمش را بگذارید) قرار نداده باشد. ولی بدون تردید در كیفیّت غیبت صُغری با ظهور صُغری مختصر فرقی بخاطر تفاوت مصالحی كه در كار هست وجود دارد، یعنی در آنجا حضرت بقیّة اللّه (ارواحنا فداه) بوسیله چهار نایب خاصّش نورفشانی می كرده و به مردم فیض می داده ولی در اینجا به وسایلی كه ذیلاً ذكر می شود نور خود را ظاهر فرموده و اُفُق را روشن كرده است:

اوّل: از سال 1340 قمری (تعیین شروع ظهور صُغری یا هر چه شما می خواهید اسمش را بگذارید بوسیله مرحوم استاد اخلاقمان آقای حاج ملا آقاجان رحمة اللّه علیه است) استعدادها زیاد شد و صنایع به نتیجه رسیده و اكتشافات حیرت انگیز بوسیله بشر ظاهر گردیده است. یعنی در آن سالها برای مسافرتها از اُلاغ استفاده می شده ولی حالا از ماشین و قطار و هواپیماهای سریع السّیر استفاده می شود. آن روز انسان نه تلفن و نه رادیو و نه تلویزیون و نه رادار داشت ولی امروز همه این وسائل رادارد.

آن روز انسان نه نفت (به این صورت) و نه چیزهایی كه از نفت ساخته شده است داشت و نه دسترسی به دهها و بلكه صدها معادن دیگر از این قبیل، پیدا كرده بود ولی امروزه به همه اینها موفّق شده است.

و خلاصه آنچنان فكر و استعداد و فرهنگ بشر در این مدّت كوتاه بالا رفته كه تمام عمر نسل بشر هر قدر كه بوده از نظر پیشرفت فرهنگ و اختراعات و اكتشافات یك طرف و این سالهایی كه اخیراً بر بشر گذشته است طرف دیگر قرارمی گیرد.

حالا خواهید گفت كه این موضوع چه ارتباطی با ظهور دارد؟!

باید عرض كنم كه قطعاً و یقیناً مردمی كه می خواهند دست بیعت با امام زمان(ع) كه دانا به جمیع اسرار و حقایق عالم است بدهند باید از استعداد و فكر و فرهنگ فوق العاده ای برخوردار باشند تا بتوانند مطالبی را كه آن حضرت می فرمایند بفهمند و اعمالی را كه دستور می دهد درك كنند و عمل نمایند. و لذا می گوئیم یك شفق از مقدّمات ظهور به این وسیله از اُفُق طالع شده و مردم دنیا برای پذیرفتن دستورات و خواسته های حضرت بقیّة اللّه (روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه) آماده كرده است.

دوّم: باید معجزات هر یك از انبیاء و ائمّه اطهار (ع) را مطابق علوم و هنرِ هنرمندان اهل آن عصر باشد. زیرا مردم هر زمان چشمشان به دانشمندان و هنرمندان و قدرتمندان آن زمان است. و به اصطلاح علمی «النّاس علی دین ملوكهم» یعنی مردم در راه و روش كسانی قرار می گیرند كه آنها افكار مردم را بوسیله كارهای شگفت و علومشان به خود جلب كرده و محبوبیّتی كسب كرده اند و یا قدرتشان، مردم را اجباراً به آنها متوجّه كرده است.

بنابراین خدای تعالی ، ابتدا انبیائش را به سراغ همین دسته از مردم می فرستاد كه اگر آنها لجاجت نمی كردند و ایمان می آوردند بقیّه مردم از آنها تبعیّت می كردند و اگر ایمان نمی آوردند و سر سختی نشان می دادند تكلیف آنها را یكسره می كردند و نمی گذاشتند آنها سدّ راه مردم مستضعف گردند، لذا می بینیم كه حضرت موسی (ع) ابتدا به سراغ فرعون و ساحران می رود و فرعون را از بین می برد و با معجزه ای و معارضه ای ساحران را خاضع می كند و آنها را به خدای خود مؤمن می نماید.

یا آنكه حضرت عیسی (ع)، اطبّاء حاذق زمان خود را با نشان دادن معجزه هایی از قبیل مرده زنده كردن و كور شفا دادن به دینش دعوت می كند. چون آنها می بینند كه این اعمال مافوق قدرت طبیعت است و قطعاً فعل خدائی است كه همه چیز در تحت نفوذ و قدرت اوست به او ایمان می آوردند و یا رسول گرامی اسلام وقتی می خواهد مردم آن زمان كه در ادبیّات، و مردم آخرالزّمان كه در جنبه های علمی و فرهنگی پیشرفته هستند با معجزه ای آنها را خاضع كند قرآن می آورد تا آن دسته از مردم آن زمان و زمانهای بعد كه بوسیله ادبیّات و شعرشان و یا بوسیله علوم و افكارشان جلب توجّه مردم را كرده اند متوجّه قرآن گردند كه طبعاً پشت سر آنها سایر مردم هم پیروی خواهند كرد.

این مقدّمه كوتاه ولی پُرمغز و حقیقی را از این جهت در اینجا آوردیم كه بگوئیم تا وقتی هواپیماها و سفینه های فضانورد و رادارها و رادیو و تلویزیون نبود مردم نمی دانستند به چه مناسبت معجزه حضرت بقیه اللّه (روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه) سوار شدن اصحابش بر سحاب و ابرها و صیحه آسمانی می باشد كه در روایات ذكر شده است. ولی از وقتی این صنایع به بازار آمد مردم زیرك و مؤمن و منتظر حضرت بقیّة اللّه (ع) علاوه بر آنكه مناسبت این معجزات را با هنرهای زمان خود درك كردند و دانستند كه وقتی مخترعین و مكتشفین، این معجزات را مشاهده كردند و متوجّه به غیرطبیعی بودن آنها شدند ایمان می آوردند متوجّه به نشانه دیگر و روشنائی بیشتر به اصطلاح ما ظهور صُغری گردیدند و دانستند كه ظهور باهر النّور حضرت بقیّةاللّه(ع) نزدیك شده كه اینگونه اختراعات و صنایع به بازار آمده است.

سوّم: نمی دانم هیچ فكر كرده اید كه چرا مردم شیعه، قبلاً كمتر به یاد حضرت ولیّ عصر (ارواحنا فداه) نسبت به مردم این زمان بوده اند یا خیر؟!

اگر فكرش را نكرده اید من برای شما توضیح می دهم: ابتدا از شما می پرسم چرا مردم شیعه هفتاد سال قبل تا اوّل غیبت كُبری حتی یك مسجد را بنام حضرت ولیّ عصر (ع) نگذاشته بودند ولی مردم زمان ما اكثر مساجدشان را به نام آن حضرت گذاشته اند؟!

آنها یك خیابان، یك میدان، یك مؤسّسه، یك مدرسه، یك انجمن خیریّه را به نام آن حضرت نگذاشته بودند ولی اینها اكثر همان مكانها را به نام آن حضرت ثبت داده اند!!

شما شاید باور نكنید كه در زمان خود ما حتّی یك جلسه دعای ندبه در تمام ایران وجود نداشت و بلكه عموم مردم نمی دانستند كه دعای ندبه چیست! ولی الآن كمتر شیعه ای پیدا می شود كه روز جمعه به یاد مولا و آقایش، خود را به جلسه و یا گوشه ای نرساند و دعای ندبه را نخواند. كمتر خانه و مغازه ای است كه نام مقدّس آن حضرت، زینت بخش در و دیوارش نباشد.

آیا پخش نام آن حضرت به این صورت و توجّه مردم به آن وجود مقدّس دلیل بر طلوع فجر صادق و یا روشن شدن اُفُق و یا ظهور صُغری و یا هر چه شما می خواهید نامش را بگذاریدنمی باشد؟!

چهارم: شما می دانید كه صدی هشتاد مردم، شصت سال قبل حتّی سواد خواندن و نوشتن را نداشتند و حالا قطعاً شنیده اید و هم می دانید كه نود درصد مردم دنیا سواد خواندن و نوشتن را دارند و لااقل می توانند كتاب بخوانند.

آیا این خود زمینه خوبی برای قبولی آن همه علومی كه كمپانی علم می آورد یعنی كسی كه هر چه از علوم انبیاء و اولیاء برای مردم آورده اند در مقابل آنچه او می آورده ده درصد است (چنانكه از روایات استفاده می شود) نمی باشد؟!

آیا این هم روشنایی دیگری از طلوع شمسِ حقیقت نیست كه از اُفُق ظاهر شده است؟!

پنجم: در زمان خودمان، مردم شیعه بقدری بی توجّه به دادن سهم امام (ع) بودند كه اكثراً مراجع تقلید برای شهریه تعداد محدودی از طلّاب، زیر بارِ قرض می رفتند و همیشه بدهكار بودند. ولی امروزه با همه گرفتاریهایی كه استعمار برای شیعه بوجود آورده، با همه فقری كه شیعه را تهدید می كند بقدری سهم امام، زیاد داده می شود كه علاوه بر شهریه كاملی كه به طلّاب می دهند بناهای عظیمی هم از این بودجه ساخته و كارهای خیر زیادی هم كرده اند.

آیا باز هم می توانیم بگوییم كه این موضوع روشنایی دیگری از جلوات و تشعشعّات خورشید ولایت و امامت حضرت بقیّة اللّه (ارواحنا فداه) نمی باشد؟!

ششم: در زمانهای سابق با همه اهتمامی كه علماء به نوشتن كتب اصول اعتقادات داشتند و بسیار به فكر موضوعی كه بتوانند بوسیله آن وجود مقدّس امام عصر(ع) را اثبات كنند بودند و بقول بعضی از آن دانشمندان بهترین دلیل بر اثبات وجود مقدّس حضرت بقیّة اللّه (ارواحنا فداه) ملاقات با آن حضرت بود. در عین حال مثل مرحوم حاجی نوری با همه كنجكاوی و تحقیقی كه از حالات متشرّفین داشته اند تنها توانسته اند صد قضیّه در كتاب «نجم الثّاقب» از گذشته نقل كنند و حتّی نفرموده كه این قضایا مُشتی ازخروار است.

ولی در زمان ما علاوه بر آنكه صدها قصّه و هزارها تشرّف قابل نقل وجود دارد می توان با استقراء كامل و دقیق مدّعی شد كه كمتر فردی از افراد شیعه یافت می شود كه یا خودش و یا كسی كه مورد وثوقش باشد و یا لااقل كسانی كه مورد وثوقند از دیگران نقل نكرده باشند كه افرادی به خدمت حضرت بقیّةاللّه(ع) رسیده اند و با آن حضرت ارتباط برقرار كرده اند. آیا این ارتباطات و این ملاقاتها دلیل بر طلوع صبح صادق و دوران ظهورصُغری نمی باشد؟!

هفتم: گر چه همیشه یكی از مسائل مورد اتّفاق همه مسلمانها یعنی سنّی و شیعه اعتقاد به وجود مقدّس حضرت بقیّة اللّه (ارواحنا فداه) بوده ولی هیچ زمانی مثل زمان ما نبوده است كه اهل سنّت آن هم در رابطه عالم اسلامی كه در سال یك روز در مكّه تشكیل می شود و تمام علماء ممالك اسلامی در آن شركت می كنند اینگونه اقرار به وجود مقدّس حضرت صاحب الامر (روحی فداه) كنند یعنی عیناً مانند آنچه شیعه معتقد است اعتراف نمایند.

و یا در مسجد النّبی (ص) و مسجد الحرام اسم مقدّس حضرت حجّة بن الحسن(ع) نصب شود و آن مساجد با عظمت را متبرّك كند.

و از همه بالاتر جریانی است كه در سال 1359 كه به عمره مفرده مشرّف بودم اتّفاق افتاد و آن این بود كه آخر شبی در مسجد الحرام نشسته بودم جوان سیاه پوستی را دیدم كه به من خیره شده و با محبّت فوق العاده ای به من نگاه می كند. بالأخره نتوانست خود را كنترل كند نزد من آمد و به زبان عربی پرسید: «شما ایرانی هستید؟»

گفتم: «بلی.»

گفت: «من شماها را خیلی دوست دارم.»

گفتم: «برای چه؟»

گفت: «زیرا شما معتقد به حضرت مهدی (ع) هستید.»

گفتم: «مگر تو هم به حضرت مهدی (ع) معتقدی؟»

گفت: «من كه به آن حضرت معتقدم بماند، همه مردم سودان معتقد به آن حضرت اند و اكثر جوانان سودان عضو جمعیّت انصار المهدی هستند و با حكومت فعلی سودان مخالفند و منتظر مقدم مبارك حضرت مهدی (ع) می باشند.»

پس از برخورد با این جوان و بیان مطالب دیگری كه شاید مقتضی نباشد نقل شود، من این موضوع را تعقیب كردم و دیدم راست می گوید. این جمعیّت، نفوذ و محبوبیّت فوق العاده ای در سودان دارند و رهبر محترمشان هم محبوبیّت عجیبی در بین مردم سودان كسب كرده و شاید بیشتر از یك ثلث مردم سودان عضو این جمعیّت می باشند.

حالا من به اینكه عقائد آنها راجع به مذهب شیعه و سنّی چیست كاری ندارم ولی از شما سؤال می كنم آیا این گرایش، این توجّه، این جمعیّتها آن هم در ممالك اهل سنّت دلیل بر طلوع فجر صادق و یا ظهور صُغری و یا هر چه شما می خواهید اسمش را بگذاریدنمی باشد؟!

هشتم: آیا شما می دانید كه چرا سران ممالك جهان دورهم جمع شدند و سازمان بین المللی را تشكیل دادند؟

آیا شما می دانید كه این سازمان در چه زمانی تشكیل شده است؟

اگر نمی دانید به تاریخ مفصّل جنگهای جهانی اوّل و دوّم مراجعه كنید. مطلب را مفصّلاً متوجّه می شوید! ولی برداشتی كه منظور من است این است كه وقتی دولتها دیدند در جنگ جهانی اوّل و دوّم، میلیونها افراد بشر، بیچاره و بدبخت شده اند و به همین مقدار، كشته و معلول گردیده اند به فكر چاره جویی افتادند. آخرین نظرشان این شد كه باید نمایندگان ممالك جهان با كمال مسالمت و صفا، دور یكدیگر بنشینند و هر زمان، جنگ و نزاعی بین ممالك جهان در گرفت آنها را اصلاح كنند.

آیا این فكر و یا تشكّل این سازمان، نشانگر احساس و نیاز جامعه به یك حكومت واحد جهانی و برقراری عدل و داد در سراسر عالم نیست؟!

و آیا این احساس و نیاز كه در مردم دنیا بوجود آمده معنی حقیقی اینكه می گویید: «یا صاحب الزّمان جهان در انتظار توست» نمی باشد؟!

آیا خود این فكر و عمل، طلوع نور خورشید ولایت در قلوب مردم جهان و یا ظهورصُغری نمی باشد؟!

قطعاً جواب مثبت است.

نهم: و بالأخره چون وقتی خورشید می خواهد طلوع كند ابتداء تنها اُفُق را روشن می كند و سپس آن روشنائی، زیاد و زیادتر می شود تا آنكه نزدیك طلوع خورشید، سطح كره زمین را پُر می كند و از محدوده اُفُق تجاوز می نماید و سپس خورشید طالع می شود. خوشبختانه این اواخر مسئله ظهور صُغری هم همینطور شده است زیرا ما پس از انقلاب ایران، ناظر همین معنی یعنی گسترش نور وجود مقدّس حضرت بقیّةاللّه (ع) در سراسر گیتی بوده ایم.

انقلاب ایران باعث گسترش نام امام زمان (ع) در سراسر جهان شده است

تمام دلائلی را كه ما در بالا از ظهور آثار و تجلیّات وجود مقدّس حضرت صاحب الامر(ع) نقل كردیم مربوط به محدوده اُفُق شیعه و یا نهایت اُفُق ممالك اسلامی بود و اگر هم مثل جریان سازمان ملل، مربوط به تمام عالم می شد، بصراحت و وضوح نبود.

امّا من تردید ندارم كه انقلاب ایران سبب شده كه نام مقدّس حضرت ولیّ عصر (ارواحنافداه)، به تمام دنیا برسد و خدای تعالی به این وسیله نام آن حضرت را بر سرتاسر گیتی گسترش دهد، زیرا قبل از انقلاب بسیاری از ممالك جهان بودند كه اوّلاً اطّلاعی از مملكتی به نام ایران نداشتند و بر فرض كه بگوئیم می دانستند مملكتی به این نام در عالم هست، اطّلاعی از مذهب رسمی آن نداشتند و اگر جمعی می دانستند كه مذهب مردم ایران تشیّع است باز عدّه ای از آنها خصوصیّات اعتقادات آنها را بخصوص راجع به حضرت ولیّ عصر (ع) نمی دانستند.

من در این زمینه جریانات جالبی دارم كه یك یك از فرازها و مطالب فوق را ثابت می كند ولی چون به طول می انجامد و از طرفی موضوع زیاد احتیاج به استدلال ندارد از نقل آنها صرف نظر می كنم.

امّا بعد از انقلاب ملّت ایران كه خبر آن در تمام دنیا منتشر گردید آنچنان نام مقدّس آن حضرت به تمام جهان با عظمت عجیبی پخش شد كه تعبیری بهتر از این نیست كه بگوئیم نورمقدّس حضرت ولیّ عصر (ع) مانند طلوع صبح آن هم نزد بیرون آمدن آفتاب پخش شده است.

اینجا است كه ما می گوییم خدا را شكر كه ما در زمان ظهور صُغری یعنی در زمانی كه مسائل نُه گانه فوق، اتّفاق افتاده و نور مقدّس خورشید ولایت حضرت بقیّةاللّه (ارواحنافداه) به جهان تابیده زندگی می كنیم و به همین زودی چشممان به جمال مقدّس روشن خواهد شد و اُمید است همه مردم دنیا زمان ظهور كُبری آن حضرت را درك كنند و خدای تعالی همه را تا انقلاب حضرت مهدی (ع) نگه دارد.

ممكن است تحت اراده الهی، ظهور صُغری به تاریكی مطلق منتهی شود

ضمناً ناگفته نماند كه اگر از ظهور صُغری در اینجا نامی برده می شود منظور همین هایی است كه در بالا گفته شده نه آنكه منظور تعیین وقت ظهور (نعوذاً باللّه) باشد. و یا حتّی من صد در صد معتقد باشم كه این تجلیّات و ظهور نور مقدّس آن حضرت منتهی به ظهور كبرای وجودمقدّس آن حضرت گردد.

شاید این تجلیّات و این علائم و این نور كه از افق سر زده (خدای نكرده) باز منتهی به تاریكی مطلق شود زیرا اینها تمام تحت اراده الهی است و می دانیم كه خدا دستش باز است و هر چه بخواهد می كند و كسی نمی تواند ایرادی داشته باشد و یا از او سؤالی بكند.

حجّة الاسلام فرحزاد

ممكن است دفعتاً ظهور شود ولی تعیین كنندگان وقت دروغگویند

و حقّ تعالی حتماً وقتِ تعیین كنندگان را بهم می زند

البتّه پیش بینی مهمترین حادثه جهانی كه ظهور دولت حقّه حضرت باشد كار بسیار مهمّ و از حدس ما بیرون و تعیین وقت شدیداً تكذیب شده و این نوع پیشگویی ها هم دروغ از كار در آمده است. ولی انتظار و دعا كردن و احتمال ظهور و اُمیدوار بودن مطلوب و خود این حالت موضوعیّت دارد و طبق بعضی روایات ممكن است ظهور دفعتاً واقع شود كه حقّ تعالی كار حضرت را یك شبه اصلاح فرماید ولی دلیل محكم كه ظهور در زمان ما و قریب به زمان ما باشد نداریم و بنده هم دلیلی نیافتم مگر علائم حتمیّه واقع شود و پخش خبرها و داستانها كه حتماً ظهور به همین زودی می باشد، جایز نیست. چون در روایت آمده كه تعیین كنندگان وقت دروغگویند و حقّ تعالی حتماً وقتِ تعیین كنندگان را بهم می زند.

حجّة الاسلام علیرضا نعمتی

اكثر علامات ظهور انجام شده است

مردم باید باور كنند كه اگر بخواهند می توانند موجب ظهور آن حضرت شوند

با توجّه به پیروزی انقلاب اسلامی و ارتباط آن با امام عصر (ارواحنا فداه) بهترین زمینه برای آنكه بتوانیم امام عصر (ارواحنا فداه) را به جهانیان معرّفی كنیم وجود پیدا كرده است كه متأسّفانه بسیار در این جهت كوتاهی كرده ایم و با ضعف فكری كه عموماً در بین ما رایج است و هنوز باور نكرده ایم كه می شود امام زمان(ع) در زمان ما ظهور بفرماید در نتیجه نیروهای مادّی و معنوی خود را نیز در این جهت بكار نگرفته و مشغول زندگی خود شده ایم.

در پاسخ به سؤال اوّل و دوّم جواب این سؤال هم داده شده است.

تأكید ما بر این مطلب است كه مردم ما باید باور كنند كه اگر بخواهند می توانند موجب ظهور آن حضرت شوند خصوصاً با توجّه به آنكه هم علامات (بجز پنج علامت حتمی كه مقارن باظهور است) انجام شده و اصولاً ظهور امام زمان(ارواحنافداه) آنطور كه ما فكر می كنیم بستگی به علائم ندارد، چرا كه طبق آیات و روایات به یكباره ظهور صورت خواهد گرفت و علایم حتمیّه نیز بعضی همزمان با ظهور و بعضی مقداری پس از ظهور است (مثل سفیانی كه پس از ظهور امام عصر (ارواحنافداه) با آن حضرت درگیرمی شود.)

به هر حال عاشق و دلباخته محبوب حضرت بقیّة اللّه (ارواحنا فداه)، چندان منتظر علامت نیست بلكه منتظر خود حضرت است كه بیش از هزار و صد سال است از ظهورش تأخیر شده است و اگر شیعیان چنین سُست نبودند، از هزار سال پیش ظهور آغاز می شد.

حجّة الاسلام سیّد علی رضوی

محتمل است كه ظهور خیلی نزدیك باشد حتّی بدون وقوع علائم حتمیّه

با توجّه به وقوع پیوستن برخی علامات از جمله انقلاب اسلامی ایران و عطش بشریّت به مصلح واقعی و از طرفی دیگر طبق روایت امام جواد (ع) كه به این مضمون آمده است كه: ممكن است بدون حدوث هیچ یك از علامات حتّی علائم حتمیّه، ظهور حضرت واقع شود، پس ظهور حضرت محتمل است كه خیلی نزدیك باشد.

حجّة الاسلام احمد قاضی زاهدی

احتمال ظهور حضرت در عصر كنونی می رود

روایات اسلامی دالّ بر آنست كه ظهور امام عصر (ارواحنا فداه) ناگهانی است و برای خداوند كاری ندارد كه در یك شب وسائل را جور و تمام علامات حتمیّه را بوقوع آورد. از جمله در كتاب بحار الانوار آمده از قول خود حضرت كه فرمود: «هر یك از شما باید كاری بكند كه وی را به محبّت و دوستی ما نزدیك می كند و از آنچه خوشایند ما نبوده و باعث كراهت و خشم ماست دوری گزیند زیرا فرمان و امر ما ناگهان فرا می رسد. بنابراین احتمال ظهور حضرتش در عصر كنونی هم می رود.

( - بحارالانوار ج 53 ص 174 )

آیة اللّه سیّد محمّد مهدی مرتضوی لنگرودی

وقتی نیاز همه به مصلح كلّ ضروری شود ظهور حتمی است

به نظر قاصر اینجانب هنوز همه جهانیان نیاز به مصلح كلّ پیدا نكردند. ممكن است تا چند سال دیگر نیاز حاصل شود و ممكن است چند ماه دیگر، بلكه چند روز دیگر نیاز همه به مصلح كلّ ضروری شود. در اینصورت ظهور حتمی است.

اكثر اصحاب 313 نفر تكمیل شده اند و فقط تعداد اندكی باقی مانده است

به نظر اینجانب، وقتی كه تمام اصحاب 313 نفر مخصوص آقا امام زمان (ع) تكمیل شوند آقا ظهور می نماید. و من اخبار موثّقی در اختیار دارم كه اكثر این 313 نفر، در جزیره خضراء آماده هستند و كمتر از تعداد انگشتان دست، باقی مانده است كه عدّه آنها كامل شود و طبق آخرین اخبار در حدود چند سال قبل شخصی به نام یزدی به این افراد اضافه شد و به جزیره خضراء رفت. و بنظرم هر وقت باقی مانده این افراد كه كمتر از تعداد انگشتان دست می باشند نیز آماده شوند، ظهور می شود و حال ممكن است در عرض چند روز این افراد تكمیل شوند و ممكن است كه چندین سال نیز طول بكشد.

آیة اللّه خاتم یزدی

در عین حالی كه برخی از علائم حتمیّه به وقوع پیوسته است

برای ظهور حضرت ولیّ عصر (ع) نمی توان وقت معیّنی را تعیین نمود

باید با روش صحیح با ظلم و فساد مبارزه كرد. پیشرفت علم و دانش هم زمینه بهتری را برای ظهور فراهم می كند امّا در عین حالی كه برخی از علائم حتمیّه به وقوع پیوسته، برای ظهور حضرت ولیّ عصر (ع) نمی توان وقت معیّنی را تعیین نمود. اتّفاقاً امام رضإ؛ققظ (ع) با تعبیر: «یكثرفیه الوقّاتون.» از گسترش وقت تعیین كنندگان برای ظهور امام ( - بحار الانوار ج 51 ص 30 )

زمان (ع) و افرادی كه عجله دارند اظهار ناراحتی كرده اند.

امام صادق (ع) هم خطاب به راوی در مورد كسانی كه برای ظهور امام زمان(ع) وقت تعیین می كنند، با ناراحتی سه بار فرمود: «كذب الوقّاتون.»

( - بحارالانوار ج 52 ص 103 ح 5 )

خداوند همه ما را از منتظران واقعی و زمینه سازان ظهور حضرت مهدی (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) و حكومت عدل آن حضرت قرار دهد.

آیة اللّه شاه آبادی

كلّ ما تحققّ الشّرطین فی الجواب عن السؤال الاوّل

«كلّ ما تحققّ الشّرطین فی الجواب عن السؤال الاوّل تحقّق الظّهور انشاء اللّه والّافلا.»

(هر زمانی كه دو شرط یاد شده در جواب سؤال اوّل یعنی رسیدن اصحاب حضرت به تعداد معیّن شده و فراهم شدن زمینه قبول حكومت عدل حضرت در میان توده مردم محقّق شود، ظهور اگر خدا بخواهد تحقّق می یابد و الاّ خیر.)

آیة اللّه یثربی

بعضی از علائم واقع شده، ولی علائمی هم هست كه هنوز واقع نشده

بر حسب مرور به روایات وارده در علائم ظهور ممكن است استنباط شود بعضی از علائم واقع شده، ولی علائمی هم هست كه هنوز واقع نشده است كه می توانید به اواخر كتاب منتخب الأثر رجوع نمایید.

در باب هشتم كتاب منتخب الأثر، در عدم جواز وقت قرار دادن برای ظهور آن حضرت احادیثی وارد شده است كه در آن احادیث، تعیین كنندگان وقت ظهور دروغگو و كذّاب معرّفی شده اند. امّا خوشبختانه روایاتی از معصومین (ع) حتّی از خود وجود مبارك آن حضرت، جهت دعا برای تعجیل فرج آن حضرت رسیده است. خداوند چشمان ما را به نورجمال مباركشان منوّر گرداند.

حجّة الاسلام سیّد جعفر رفیعی

ظهور حضرت همانند شهاب، ناگهانی می رسد

با بررسی روایات وارده دراین زمینه چنین بدست می آید كه هر فرد مسلمان و معتقد به آن حضرت در هر لحظه باید احتمال ظهور بدهد و خود و جامعه خود را در راستای ظهور آن حضرت قرار دهد یعنی با اصلاح و تزكیه نفس خود، آماده استقبال آن امام عزیز باشد. چنانكه در روایتی می فرماید: «انّه یقبل كالشّهاب الثّاقب» یعنی او (حضرت بقیّة اللّه(ع) ) روی می آورد مانند شهاب درخشان. كنایه از اینكه همانند شهاب، ظهور آن جناب ناگهانی می رسد.

در روایتی دیگر می فرمایند: «و انتظروا الفرج صباحاً و مساءً» یعنی هر روز و شب، انتظار فرج و ظهور را داشته باشید.

در روایت دیگر می فرمایند: «المهدی منّا یصلح اللّه امره فی اللیلة» یعنی: «مهدی از ماست و خداوند امر ظهورش را در یك شب اصلاح می فرماید.»

بتازگی امام زمان (ع) فرموده اند: به مردم بگوئید ظهور خیلی نزدیك است

همچنین جمعی از آشنایانم (حدود پنج نفر) كه نزد من موثّق هستند (بطور اختصار) می گفتند: «در مسجد مقدّس جمكران حضرت بقیّة اللّه (ارواحنا لتراب مقدمه الفداه) را ملاقات كردیم. آن حضرت فرمودند: «به مردم بگوئید ظهور خیلی نزدیك است و توبه كنند و منتظر باشند و تبلیغ كنند.»

دعای برای تعجیل ظهور مانند خواندن نمازهای یومیّه، واجب است

و به همین مضمون و امر آن حضرت در عالم رؤیا به جناب میرزا محمّد باقر اصفهانی فرمودند - كه ما این رؤیا را به اختصار از كتاب ملاقات با امام عصر (ع) نقل می كنیم -: «شبی از شبها در خواب (یا بین خواب و بیداری) مولایم امام همام حضرت حسن المجتبی (ع) را دیدم كه نزدیك به این مضمون فرمودند: «برمنبرها به مردم بگوئید و به آنها امر كنید كه توبه كنند و برای فرج و تعجیل ظهور حضرت حجّت دعا نمایند و این دعا مثل نماز میّت نیست كه واجب كفائی باشد و با انجام دادن آن از سوی بعضی از مكلّفین از سایرین ساقط گردد بلكه مانند نمازهای یومیّه است كه بر تمام مكلّفین واجب است آن را انجام دهند.»

( - ملاقات با امام عصر 7 ص 88 )

به اُمید اینكه این تلاشهای فراوان و زحماتی كه متحمّل شدید كه كتابی ارزنده پیرامون ظهور حضرت بقیّة اللّه (ع) پدیدار گشته مورد قبول پروردگار متعال قرار گیرد و بهترین پاداشهایش را به شما عنایت نماید و این اثر در توجّه دادن و سوق دادن بشریّت بسوی ظهور موفور السّرور حضرت بقیّة اللّه مؤثّر واقع شود و تمام آحاد بشر از نعمت حكومت واحد جهانی زیر سایه حضرت بقیّة اللّه (ارواحنافداه) بهره مندشوند.

با سپاس و تشكّر از زحمات جوانانی كه عاشق و شیدای آن امام مهربان هستند و در صدد بیدار كردن و توجّه دادن اقشار ملّتها به ساحت مقدّس امام زمان (ع) برآمدند. به اُمید آنكه این سعی و تلاش و كوشش شما در زمینه سازی ظهورِ موفورالسّرور حضرت بقیّة اللّه (ارواحنا فداه) مؤثّر واقع شود و شاهد صبحی خجسته روز و مبارك باشیم.

آیة اللّه سیّد مرتضی موسوی اصفهانی

در اینكه ما در آخر الزّمان (مورد اشاره در روایات) واقع شده ایم

و علامتهایی از ظهور بوقوع پیوسته شكّی نیست

البتّه از این نظر كه ما در آخر الزّمان (مورد اشاره در روایات) واقع شده ایم شكّی نیست و علامتهائی هم از ظهور بوقوع پیوسته و ادیان دیگر مثل دین مسیح(ع) هم منتظر آمدن مصلح خواهند بود و امّا ظهور آن حضرت، امریست نامعلوم و اگر كسی وقت آن را معلوم كند طبق روایات صادره از معصومین او را باید تكذیب كرد ولی جریاناتی از علماء بزرگ مبنی بر تشرّف آنان خدمت ولیّ عصر (ع) نقل شده كه در كتب مفصلّه ذكر شده است.

آیة اللّه محمّد جعفر خوشنویس

می شود این احتمال را داد امّا هرگز نمی توان تعیین وقت كرد

با توجّه و دقّت در پایان پاسخ نخست، می شود این احتمال را داد امّا هرگز نمی توان تعیین وقت كرد، زیرا زمان ظهور آن حضرت یك سرّ الهی است، و تعیین كنندگان زمان ظهور مورد تكذیب و تقبیح أئمّه (ع) قرار گرفته اند. البتّه احتمال اشكالی ندارد، گرچه صرف احتمال دادن خیلی مهمّ نیست. عمده مطلب این است كه ما خود را همیشه در حال آمادگی حفظ كنیم. ان شاء اللّه.

آیة اللّه سیّد محمّد حسینی قزوینی

با توجّه به احادیث علائم ظهور، احتمال آن دور از حقیقت نیست

البتّه ظلم و ستم، بال و پرش را بر روی ساكنان كره زمین آنچنان گسترده كه كمتر كسی را می توان دید كه از این هیولای ستم در امان باشد ولی حدّ و اندازه و نحوه پر شدن ستم در سراسر جهان برای ما معلوم نیست. لذا تعیین وقت طبق روایات، خلاف شرع است و موجب می شود مردم نسبت به مقدّسات بدبین شوند. چون در تاریخ زیاد دیده شده است كه افرادی، زمانی را برای ظهور معیّن كرده اند و عدم تحقّق ظهور در آن وقت معیّن باعث بدبینی و تزلزل عقاید عدّه ای گردیده است و لذا بنظر می رسد از تعیین وقت باید بشدّت خودداری كرد و فقط باید نسبت به آمادگی مردم از نظر فرهنگی، اعتقادی و تقوی كوشش نمود. البتّه با توجّه به احادیث وارده نسبت به علائم ظهور، احتمال آن دور از حقیقت نیست. این حقیر، با توجّه به صحبتهایی كه در حدود 5 سال قبل با آقای بهلول داشتم ایشان فرمودند كه: من در سوریّه با فردی ملاقات كردم كه با توجّه به شواهد و قرائن، احتمال می دهم كه همان سفیانی مورد نظر در روایات باشد و این مجرّد احتمال است. ما باید آنچنان آمادگی داشته باشیم كه در هر هفته و هر روز بلكه در هر ساعت احتمال ظهور را بدهیم یعنی خود را آنچنان مهیّا و آماده كنیم و احتمال بدهیم كه در همین ساعتی كه الان در آن هستیم شاید ظهور واقع شود و ما باید جزو یاران آن حضرت باشیم.

حجّة الاسلام محمّد حسن گنجی فرد

امكان و احتمالش همیشه هست و هر چه بگذرد و علائم ظهور بیشتر

آشكار شود احتمال ظهور هم بیشتر و بیشتر می شود

مطابق بسیاری از روایات موجود، ظهور حضرت ولیّ عصر (ارواحنا فداه) مشروط به هیچ شرطی جز آمادگی مردم نیست. اصلاً اگر به غیر از این معتقد باشیم خلاف صراط مستقیم فكر كرده ایم یعنی آنطور كه معصومین (ع)خواسته اند كه عقیده داشته باشیم، نداشته ایم. ما باید بدانیم كه خدای تعالی و هیچكدام از معصومین (ع) یك لحظه غیبت را هم نمی خواسته و نمی خواهند و اگر علیرغم خواسته شان، غیبتی طولانی واقع شده، بخاطر عملكردبد مردم بوده، نه تقدیر خداوند! یعنی بی توجّهی به امام و آماده نبودنشان برای پذیرایی از ایشان، غیبت را ایجاد و طولانی كرده است و از همان آغاز غیبت اگر این مانع برطرف می شد سعادت دیدارشان برای ما به تأخیرنمی افتاد.

حضرت ولیّ عصر (ارواحنا فداه) خود در نامه ای به شیخ مفید پس از گذشت كمتر از 90 سال از غیبت كُبری همین مطلب را از طریق او به شیعیان پیام دادند و همان مقدار از غیبت را تأخیر نام نهادند. حتّی این جزو اعتقاد شیعیان است كه در صورت پُر شدن پیمانه غیبت در صورتی كه مردم هم آماده نباشند خداوند ظهور آن حضرت را خواهد رساند و نیازی به انجام علائم و شرایط ندارد.

( - درباره این مطلب در كتاب «وقت معلوم» صفحه 82 تا 85 تفصیل بیشتری داده شده است. )

در مقابل این ایراد احتمالی كه پس ملاحم و فتنی كه بعنوان علائم غیرحتمیّه درباره زمان غیبت است را چرا فرموده اند؟

می گوئیم آنچه فرموده اند وعیدهایی بوده كه برای متوجّه كردن مردم به ساحت مقدّس امام بوده است تا آنها در لحظات حسّاسی كه یك حجّت خدا باقی خواهد ماند لااقل از ترس اینكه مبادا آن مشكلات و سختی ها برایشان پیش آید، به امام رو آورند و نگذارند آن وضع و مشكلات در زندگی فردی و اجتماعی شان رُخ دهد، نه اینكه اگر از همان آغاز غیبت به طرف امام می رفتند و ظهور می شد بازهم این فِتَنْ انجام می شد.

مثلاً اگر به راننده ای گفته شود اگر مواظب نباشی سر این پیچ به درّه سقوط می كنی معلوم است كه برای اینكه آنجا لحظه و مكان حسّاسی است و باید بیشتر مواظبت كند به او این چنین می گویند و اگر او حواسش را كاملاً جمع كند هیچ مشكلی پیش نمی آید و در غیر این صورت آنچه پیش آید نتیجه عملكرد خودش است و همه علائم غیر حتمیّه از این قبیل است یعنی ائمّه (ع) از چیزهایی خبر داده اند كه در صورت انتخاب بد مردم بخاطر نتیجه عمل خودشان برایشان پیش خواهد آمد و هرگاه از این غفلت دست بردارند معلوم است كه بعد از آن آنچه بعنوان وعید است عملی نخواهد شد و پیش نخواهد آمد.

درباره علائم حتمیّه هم باید گفت بعضی از آنها مقارن ظهور و بعضی بعد از ظهور است و انجام هر یك از آنها در واقع به منزله آغاز ظهور است.

خلاصه ائمّه اطهار (ع) ظهور حضرت را مشروط به هیچ شرطی جز توقّع و انتظار مردم نكرده اند و از ما خواسته اند به این خاطر صبح و عصر (هرلحظه) منتظر ظهور باشیم. ناگهانی بودن امر ظهور كه اینجا خیلی خلاصه بیان شد در كتاب «وقت معلوم» با ( - كمال الدّین شیخ صدوق ج 2 ص 339 ح 17 )

توجّه به تفسیر بعضی آیات و بسیاری از روایات مفصّلاً اثبات شده است.

پس در جواب این سؤال باید گفت هر لحظه و هر روز باید منتظر این امر مهمّ بود چون امكان و احتمالش بنا بر آنچه گفته شد همیشه هست و البتّه با توجّه به آنچه در سئوال گفته شده هر چه بگذرد و این علائم بیشتر آشكار شود احتمال ظهور هم بیشتر و بیشتر می شود.

اُمیدوارم توفیقات شما در خدمت به مولایمان حضرت بقیّة اللّه الاعظم (ارواحنا فداه) افزون و مورد قبول قرار گیرد و خدای تعالی ما را جزو منتظران قدوم مبارك حضرتش قراردهد.

آیة اللّه عادل علوی

معیّن كردن وقت برای ظهور صحیح نیست

وظیفه، دعا برای ظهور حضرت و انتظار فرج داشتن است

روزی در خدمت استاد بزرگوارم حضرت آیة اللّه العظمی نجفی مرعشی بودم و سخن از آقا امام زمان (ع) شد. عرض كردم: بعضی علائمی نزدیك نقل می كنند مانند قصّه بهلول و اینكه در سوریّه، عثمان بن عنبسه را دیده است.

ایشان فرمودند: از این مطالب نگوئید زیرا جوانان بعد از سالیان وقتی كه ظهور حضرت به تأخیر افتد دست از دین بر می دارند و همه را دروغ می پندارند. ما در زمان غیبت به دو امر مكلّف هستیم: یكی دعا برای ظهور حضرت و دیگر انتظارفرج. امّا اینكه فلانی خواب دیده و یا اینكه فلان قضیّه و یا تشرّف و یا كذا و كذا اینها صحیح نیست و ظاهراً این سؤال پنجم شما بنظرم از این قماش است.

( - لازم به تذكرّ است كه سؤال ما از این قماش نیست. )

ضمناً كتابی بنام «الامام المهدی و طول العمر فی نظرة جدیدة» نوشته ام كه در آن به صدها كتاب درباره حضرت اشاره كرده و یك نظر جدید درباره طول عمرِ حضرت دارم.

حجّة الاسلام سیّد كاظم حسینی میانجی

از خداوند مسئلت دارم كه ظهور آن حضرت را نزدیك و نزدیكتر بفرماید

بنده هم از خداوند قادر متعال مسئلت دارم كه ظهور آن حضرت را نزدیك و نزدیكتر بفرماید. درست است! ظلم و فساد در جهان روز بروز بیشتر می شود. در عین حال با در نظر گرفتن علامات حتمیّه از قبیل قتل نفس زكیّه در مابین ركن و مقام، و خروج سفیانی و صیحه و ندای آسمانی و خروج سیّد حسینی و دیگر علامات، بنظر بعید می رسد در عصر كنونی ظهور آن حضرت (صلواة اللّه علیه و علی آبائه الطّاهرین) بوقوع بپیوندد در عین حال فراموش نباید كرد آیه شریفه را كه فرمود: «یمحو اللّه ما یشاء و یثبت و عنده اُمّ الكتاب.» (یعنی: خداوند می تواند بدون ظهور هیچ كدام از علامات حتمیّه، ظهور امام زمان (ع) را برساند.)

حجّة الاسلام صفایی بوشهری

خود حضرتش فرموده اند

وقت ظهور محققاً نزدیك است! وقت ظهور محققاً نزدیك است!

خود حضرتش (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) فرموده اند: «الوقت قددنا الوقت قددنا.» یعنی وقت ظهور محققاً نزدیك است! وقت ظهور محققاً نزدیك است! در ( - بحارالانوار ج 53 ص 211 )

آخر، كلام را با حدیث حضرت سجّاد (ع) درباره شیعیان واقعی زمان غیبت امام عصر (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) به پایان می برم:

«طوبی لشیعتنا المتمسكین بحبلنا فی غیبة قائِمنا الثّابتین علی موالاتنا و البراءة من اعدائنا اولئك منّا و نحن منهم قد رضوا بنا ائمّةً و رضینا بهم شیعةً فطوبی لهم ثمّ طوبی لهم هم و اللّه معنا فی درجتنا یوم القیامة.»

( - نوادر الاخبار: 226 - كمال الدّین: 361/2 - مكیال المكارم: 26/1 )

خداوند متعال همه ما را در خدمت و تبلیغ اسلام ناب محمّدی و زمینه سازی حكومت حضرت مهدی (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) موفّق بدارد.

حجّة الاسلام اسد اللّه محمّدی نیا

احدی جز ذات اقدس ربوبی، وقت ظهور را نمی داند ولی باید آماده شد

درباره اصل ظهور آن حضرت ما اُمید داریم و انتظارش طبق روایات متعدّد از بهترین اعمال می باشد. همانطوری كه انسان خود را برای مهمان از جهت نظافت منزل و تهیّه غذا و ... آماده می سازد. همچنین برای امام عزیز و بزرگواری مانند آقا امام زمان (سلام اللّه علیه) باید انسان خود را آماد سازد. انتظار با بی حالی و سُستی و راحت طلبی و گوشه ای نشستن و فقط اشك ریختن جور در نمی آید، همانگونه كه عاشق مهمان بودن با تمیز نكردن منزل و درست نكردن غذا و خود را مهیّا برای پذیرایی نكردن نمی سازد.

و امّا در این عصر چه زمانی حضرت بقیّة اللّه ظهور (ع) نماید احدی جز ذات اقدس ربوبی نمی داند حتّی در بعضی از روایات وقت ظهور برای خود حضرت هم روشن نیست و ما وظیفه داریم زمینه را با دعا و عمل صالح و تحت هدایت و راهنمایی علماء ربّانی و مراجع بالأخصّ ولیّ امر مسلمین فراهم سازیم و با توجّه به علاقه و محبّتی كه مردم به ساحت مقدّس آقا امام زمان (ع) دارند امكان دارد افراد شیّادی برای اغراض فاسد خود، مانند كسب مال و شهوت مردم را فریب دهند و وقت ظهور را معیّن كنند. باید دانست كه این گونه افراد دروغ می گویند. لذا خود حضرت مهدی (ع) فرمود: «و امّا ظهور الفرج فانّه الی اللّه و كذب الوقّاتون»

( - بحارالانوار ج 53 ص 181 - جهت اطّلاع بیشتر از روایات به بحار الانوار ج 51، 52، 53، 78 مراجعه شود. )

حجّة الاسلام عبداللّه صالحی

هر لحظه احتمال ظهور خواهد بود

در هر عصر و موقعیّتی ظهور آن حضرت امكان پذیر است و بلكه هر لحظه احتمال ظهور خواهد بود گر چه شرایطی برای آن مطرح گردیده است.

بنابراین باید همیشه و در تمام حالات و برنامه ها خود را آماده ظهور و حكومت آن منجی سعادت بخش بدانیم و مواظب اعمال و رفتار خود باشیم.

خداوند همه ما و شما را در انجام وظائف توفیق و از سربازان مخلص و فداكار حضرت ولیّ عصر (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) قرار دهد.

حجّة الاسلام شیخ الرّئیس كرمانی

ظهور صُغری شروع شده است

آری! گفته اند ظهور هم همانند غیبت، صُغری و كُبری دارد. ظهور صُغری از حدود 70 سال قبل شروع شده دلائل و شواهد آن عبارتند از:

الف - مطرح شدن نام آن حضرت در هر مكان.

ب - كثرت تشّرفات.

ج - اوج گرفتن نام آن حضرت در كُتُب، اشعار، جلسات و غیره.

حجّة الاسلام سیّد وهّاب ضیائی

احتمال قوی دارد و آمدن آن حضرت دل باور می خواهد

احتمال قوی دارد. از صد و پنجاه و چند علامت كه برای حضرت گفته اند قریب صد و بیست تای آنها محقّق شده و كمتر آن باقی مانده و آمدن آن حضرت دل باور می خواهد. ظاهر شدن ستاره دنبال دار ما را نوید می دهد.

تشكیل حكومت اسلامی از نشانه های ظهور است

تشكیل حكومت اسلامی از نشانه های ظهور آن حضرت است زیرا بعد از این حكومت، آمدن سیّد حسنی خواهد بود كه قریب چهل سال طول می كشد.

ای برادر یك اربعین بگذرد

آید سیّدی از آل حسن

از الطاف بی شائبه شما جوانان عزیز، تقدیر و تشكّر دارم و از خدای سبحان مسئلت دارم كه اوقات شب و روز شما با یادش معمور، عبادات و خدمات شما مقبول، سینه شما را شرح صدر، فكرتان را عالی، زبانتان را به حكمت گویا، قلبتان را به نور قرآن و ولایت منوّر و قدمهای شما را از هر لغزش مصون بدارد.

حجّة الاسلام سیّد جواد معلّم

در عصر كنونی، بیش از زمانهای گذشته احتمال ظهور حضرت وجود دارد

در عصر كنونی - بیش از زمانهای گذشته - احتمال ظهور حضرت وجود دارد بخصوص باتوجّه به این كه هر گونه كاری كه در جهان فعلی انجام می شود با این هدف است كه انسان را به آسایش روحی و جسمی برساند و در عمل چون بشر كمتر به این هدف رسیده است روزی از این كار خسته خواهد شد و در انتظار مصلح واقعی و حقیقی خواهد نشست و آنجاست كه اگر شخصیّت حضرت بعنوان مصلح غیبی و حقیقی و واقعی معرّفی شود تمام مردم دنیا به استقبال ایشان خواهندرفت.

و من با اعتقاد و ایمان كامل، عرض می كنم كه صحیح است كه آن زمان را الآن بدانیم و همگی دست بكار شویم و این وظیفه حسّاس را انجام دهیم چون آثار نومیدی و خستگی بر چهره بشریّت نمایان شده و شدیداً به دنبال مصلح واقعی و حقیقی خویش است. با اُمید چهره مهربان آن محبوب مقتدر كه «وجه اللّه الّذی الیه یتوجّه الاولیاء» است.

جریانات در تأیید این ادّعا بسیار زیاد است. برای نمونه قضیّه زیر را كه یكی از موثّقین طبق خواهش بنده برایم نوشته و از اواسط آن خودم هم در جریان قضیّه بوده ام نقل می كنم:

«همكاری دارم كه جوان است و اهل كمك و یاری به دوستانش. بخاطر تشكّر از ایشان به دلائلی شبی به خانه اش رفتم. پوستر زیبایی كه رویش نوشته بود: «السّلام علیك یا صاحب الزّمان(عج)» به همراه كادویی برایش هدیه بردم. نگاهی به پوستر انداخت و تشكّركرد.

به ایشان گفتم: «جای مناسبی آن را نصب كن و همیشه به یادش باش.»

بعد از مدّت كوتاهی دوباره به ایشان گفتم: «سعی كن همیشه هر مشكلی داشتی به آقا امام زمان(ع) متوسّل شوی كه انشاء اللّه مشكلات به لطف آقا حل خواهد شد.»

یكی دو روز بعد ایشان گفت كه: «گاهی به پوستر آقا نگاه می كنم و می گویم چطور این همه مدّت هیچ به یاد امام زمان نبودم.»

من از فرصت استفاده كردم و سفارش نمودم كه به یاد آقا باش و همیشه به ایشان متوسّل شو.

همان شب خواب دیدم. در مجلس روضه ای از جلسه های همیشگی خودمان نشسته ام و انگار چراغها خاموش است. كسی كه نفهمیدم كه بود كاغذ مربّعی، حدوداً به ابعاد 10*10 به دستم داد نگاه كردم نوشته شده بود: «به آقای ... بگو به یاد ما باشد تا ما هم به یاد او باشیم. و بعد از خواندن متن بدون تردید فهمیدم كه پیام از طرف آقاامام زمان (ع) است.

صبح كه بیدار شدم در این فكر بودم كه آیا به ایشان بگویم؟! آیا می تواند درك كند كه این پیام چه معنی می دهد یا نمی تواند؟! با آقای معلّم تلفنی مشورت كردم ایشان مرا راهنمایی كردند و من به دستور ایشان از دوستم در یك موقعیّت مناسب پرسیدم: «آیا مشكلی داری؟ و آیا به ائمّه(ع) متوسّل شده ای؟»

ایشان گفت: «بله! متوسّل شده ام.»

گفتم: «به كدام یك؟»

گفت: «دیشب به آقا امام زمان (ع) متوسّل شده ام و از ایشان كمك خواستم.»

به حدّی این حرف در من تأثیر گذاشت كه نتوانستم خود را كنترل كنم. دوستم مات و مبهوت مانده بود. جریان خواب را برایش تعریف كردم. بسیار تعجّب كرده بود و چند بار گفت: «عجیب است! عجیب است!»

به ایشان سفارش كردم كه قدر خودش را بداند كه آقا چنین پیامی برایش فرستاده است. بحمداللّه مشكلش در حال گشایش است و حال كه این را می نویسم (77/11/12) تقریباً مشكل رفع شده به حول و قوّه الهی و به لطف آقا امام زمان(ع) كه جانم به فدایش باد.»

همان طور كه واضح است از وسط قضیّه من در جریان قرار گرفتم و نظرم هم این بود كه به طور غیر مستقیم از ایشان سؤال كنند و ادامه اش را هم مطالعه فرمودید. این جریان را به خاطر آن عرض كردم كه شاهدی باشد بر اعتقاد و ادّعای ما كه در این زمان اگر مختصری مردم را متوجّه حضرت ولیّ عصر (ع) بنماییم، احتمال ظهور بسیار قوی خواهد بود.

آیة اللّه سیّد فخر الدّین امامی

بی گمان هر چه زمان پیش تر می رود عصر ظهور نزدیك تر می شود

از آنجا كه از یك طرف در روایات دینی تأكید شده كه زمان ظهور را هیچكس نمی داند و از طرف دیگر برای ظهور علائم خاصّی به جز علائم عامّ یاد شده است نمی توان عصر حاضر را عصر ظهور دانست. البتّه احتمال عیبی ندارد. هر زمانی را می توان به صورت احتمال زمان ظهور دانست امّا این گونه احتمالها كار ساز نیست. تاریخ نشان می دهد كه در بیشتر ادوار گذشته كسانی آن روزگار را آخر الزّمان دانسته و به دلیل برخی از علائم عامّ مانند گسترش ظلم و ستم، ظهورامام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) را احتمال داده اند.

امروز نیز شرایط چندان تفاوت نكرده، البتّه بی گمان هر چه زمان پیش تر می رود عصر ظهور نزدیك تر می شود ولی هنوز هیچ علامت مطمئنی از علائم خاصّ ظهور، رُخ نداده كه بتوان بر اساس آن این زمان را عصر ظهور شمرد و این كه هر از گاهی اخباری از این گونه كه فلان خواب دیده و پیام خواب به صورت نوشته ای به خانه مردم افكنده می شود یا لابلای كتابهای دعا و زیارت نامه ها در حرم های مطهّر نهاده می شود، هیچكدام اساس استواری ندارد و نباید آنها را جدّی گرفت.

امّا ذكر جریانی در این رابطه: از قول كسی شنیدم كه او از قول آقای بهلول نقل می كرد و بهلول از روحانیّون زاهد و عابد باسابقه است كه دو سه سال پیش ایشان در یك سخنرانی گفت كه: عصر ظهور نزدیك شده و دلیل او این بود كه سفیانی كه در روایات آمده پیش از ظهور قیام می كند متولّد شده است. او ادّعا كرده بود كه در سوریّه در یك مجلس دولتی كسی را دیده بود كه همه خصوصیّاتش با سفیانی مذكور در روایات تطبیق كرده است. و ناقل این مطلب گرچه خود آدم زاهد و متعبّدی است با این حال به این نقل نیز هیچ اعتمادی نیست. و اللّه العالم.

آیة اللّه اصولی

امكان ظهور موجود است

اصل ظهور حتمی و از تعیین آن نهی شده است. با توجّه به مسئله بداء، امكان ظهور موجوداست.

حجّة الاسلام شیخ مرتضی قاسمی

بعضی از علائم در روایات ذكر شده كه بعضی بوقوع پیوسته و بعضی خیر

احدی جز خداوند از ساعت معیّن ظهور اطّلاعی ندارد. علائم حتمیّه و غیرحتمیّه در روایات ذكر شده بعضی بوقوع پیوسته و بعضی خیر! بحث مفصّل است. به آخر كتاب منتهی الآمال و مهدی موعود (ع) مراجعه كنید.

حجّة الاسلام شیخ عبّاس استاد آقایی

حتماً احتمال ظهور باهر النّور آن حضرت در همین عصر كنونی می رود

و حتّی شكّی در دل راه داده نمی شود

همانگونه كه در روایات ذكر شده، دنیا را باید ظلم و جور پُر نماید تا وجود مقدّس آن امام عزیز بیاید و پُر از عدل داد نماید. اگر خوب بیندیشیم می بینیم كه در هیچ كجای عالم هستی نیست كه پُر از ظلم و جور نشده باشد و همه اش بی عدالتی نبوده باشد. هر چقدر دنیای امروز به طرف علم و صنعت و مسائل پیشرفته گام برمی دارد، متأسّفانه از ملكوت و معنویّات دور می شود و عمل ما باعث می شود كه بلاهای ارضی و سمائی مانند: زلزله و سیل و هزاران بلاهای دیگر گریبان گیر مردم عالَم شود كه خیلی از آنها از علامات حتمیّه محسوب می شوند.

با بررسی نمودن دنیای پر از ظلم و جور و ستم و فساد كه پدر به پسر و پسر به پدر ترحّم نمی كند و با وسائل های مخرّب روحی فكری، دیگر در قلوب مردم رحمی وجود ندارد و با بی عدالتی ها و خونریزی های سراسر جهان آن هم زیر چكمه های خوناشام ترین افراد عالم، آیا احتمال نمی رود كه ان شاء اللّه كسی به همین زودی زود بیاید و به فریاد مظلومان عالم برسد؟!

حتماً احتمال ظهور باهر النّور آن حضرت در همین عصر كنونی می رود و حتّی شكّی در دل راه داده نمی شود.

اینكه گفته اید اگر جریاناتی در این رابطه دارید ذكر نمائید، از بارزترین جریان ها خود قرآن و روایات است كه وقتی انسان مراجعه می كند می بیند تمام علائم ظهور كه ذكر شده خیلی از آنها واقع شده و خیلی دیگر در حین وقوع می باشد. پس بنابراین بهترین و ظاهرترین آن، روایات ظهور آن حضرت است كه برایمان بهترین علم رامی رساند.

حجّة الاسلام محمّد كاظم كاشانی

بارقه های اُمید زیادی در دل منتظران امام زمان (ع) ایجاد شده است

اگر به آمادگی و بلوغ فكری كه برای اكثریّت مردم اتّفاق افتاده است و به بُن بست رسیدن تلاشهای بشری برای ایجاد جامعه ای بدون فساد و خونریزی توجّه داشته باشیم متوجّه می شویم پذیرش و آمادگی مردم برای حكومتی الهی و فوق بشری بسیار زیاد شده است و بارقه های اُمید زیادی در دل منتظرانش ایجاد نموده است.

اُمیدواریم خدای تعالی هر چه زودتر ظهور موفور السّرور آن امام همام رإ؛م م ظظ مقدّرفرماید.

حجّة الاسلام علیرضا فلاحت منش

روزی كه زمینه آماده شد، این وعده خداوندی تحقّق پیدا خواهد كرد

وظیفه ما این است جهت تعجیل در فرج آقا امام عصر (عجّل اللّه تعالی فرجه)، دعای خالصانه كنیم و روزی كه زمینه آماده شد، این وعده خداوندی به امر الهی اش تحقّق پیدا خواهد كرد.

استاد محمّد حسین عابدی

آری! در این زمان احتمال ظهور می رود

آری! در این زمان احتمال ظهور می رود و دلایل متعدّدی در این مورد وجود دارد كه بعضی از آنها عبارتند از:

خارج شدن هر چیزی از اصل و مركزیّت خود

* كلّیه معادلات زندگی بشری در معرض تحوّلات و تغییرات شدیدی قرار گرفته بطوری كه هر چیزی از اصل و مركزیّت خود خارج شده است مثلاً شما ملاحظه كنید كه چه تشطّط عظیمی بین آراء و عقاید و ادیان و مذاهب دنیا وجود دارد كه ضرورتاً ناعدالتی را بدنبال خواهد داشت و هم اكنون این ناعدالتی مشهود است.

اتمام حجّت بر علماء بزرگ ادیان و مذاهب دنیا

* اتمام حجّت بر علماء بزرگ ادیان و مذاهب دنیا، اینان در عین اینكه مبانی و پایه های عقیده حقّه بر ایشان آشكار و به مرحله اثبات رسیده است باز راه خود را می گیرند و به این امر مهمّ توجّه نمی كنند.

عدم مركزیّت در مراجع و علماء بزرگ جهان تشیّع

* عدم مركزیّت در مراجع و علماء بزرگ جهان تشیّع، با وجود اختلاف در آراء و عقاید با شدّت و ضعفی كه دارد.

ایجاد خلائی بزرگ در رحلت علماء تشیّع

* ایجاد خلائی بزرگ در رحلت علماء تشیّع اثنا عشری كه نتیجتاً تحیّر شدیدی رإ؛ممظظ بدنبال خواهد داشت.

افزایش تضادّ طبقاتی

* افزایش تضادّ طبقاتی، كه هر چقدر نسبت به زمان آینده حركت می كنیم تضادّ طبقاتی رو بفزونی است. همین مسئله شدّت ظلم و نابرابری و فساد را نشان می دهد.

سخت شدن بدست آوردن لقمه های حلال و لطمه وارد شدن به عبادتهای اصلی

* از هفتاد جزء عبادت، 69 جزء آن مربوط به كار است كه انسان بتواند به لقمه های حلال دست پیدا كند تا بتواند در صراط مستقیم حركت كند و ثابت قدم باشد، با قرائن موجود، این 69 جزء عبادت بطور شدید در معرض تهاجمات ظلم ظالمین قرار گرفته كه نتیجتاً به عبادتهای اصلی همچون صلوة كه قبول كلّیه اعمال انسان به آن است لطمه وارد می كند و همین امر گسترش ناعدالتی و فساد و ظلم را دنبال خواهد داشت.

اوج شدّت عدم توجّه قدرتمندان دنیا بر ضعیفان

* عدم توجّه قدرتمندان دنیا بر ضعیفان كه این مسئله در اوج شدّت یافتن است لذا طبق قاعده لطف، همین قریب الوقوع بودن ظهور منجی بشریّت را می رساند.

پیاده شدن تمام تئوریها در جهان و ناموفّق ماندن آنها

* پیاده شدن تمام تئوریها در جهان، همه ناموفّق مانده است و كاری را نتوانسته اند به پیش ببرند. لذا قبل از ظهور مهدی (ع) تمام تئوریها در جهان پیاده می شود الاّ برنامه و قوانین اسلام در مذهب تشیّع كه دارای پایه ها و اصولی محكمی است كه می تواند قابلیّتها را برای پیاده شدن نور خداوند از تمام شئونات آماده كند، البتّه ایجاد قابلیّت باید مجوّز الهی داشته باشد و آن با قرائن كاملاً مشخّص می شود.

گرایش درونی شدید انسانها بسوی منجی و گرایش شدید بسوی مسجد جمكران

* یك نوع گرایش درونی شدیدی در عصر جدید در قلوب انسانها بسوی منجی بشریّت ایجاد شده است مثلاً كسی شاید باور نكند كه گرایش مردم در ایران و حتّی از سایر نقاط جهان بسوی جمكران نسبت به گذشته اصلاً قابل قیاس نیست.

توجّه راهبان مسیحی برای هبوط حضرت عیسی (ع)

* توجّه راهبان مسیحی به مكّه كه سرزمین فاران نامیده می شود برای هبوط عیسی بن مریم (ع).

قرار دادن دوربینهای مخفی در بیت المقدّس و پایگاههای مخفی یهودیان

* قرار دادن دوربینهای مخفی در بیت المقدّس، برای تصویر برداری از مسائل آسمانی مثل آمدن حضرت مسیح (ع)؛ البتّه یهودیها پایگاههای مخفی را بنا كرده اند از جمله بنای عبادتگاه در زیر بیت المقدّس.

اخبار منابع مسیحیها بر حكومت آسمانی بعد از سال 2000 میلادی

* اخباری از منابع مسیحیها كه دلالت می كند بر حكومت آسمانی بعد از سال 2000 میلادی و همین امر باعث جنب و جوشهای عجیبی در بین مسیحیّت گشته است.

اخبار منابع یهودیان بر قریب الوقوع بودن ظهور بعضی از انبیاء

* اخباری از منابع یهودیان دلالت بر قریب الوقوع بودن ظهور بعضی از انبیاء بنی اسرائیل همچون حضرت عیسی (ع) و خضر (ع) و الیاس (ع) می كند.

اخبار ادیان و مذاهب دنیا به ظهور منجی بشریّت

* اخبارهایی از ادیان و مذاهب دنیا به ظهور منجی بشریّت كه از قرائن به همین ایّام مطابقت می كند.

اخباری از قدرتمندان روحی

* اخباری از قدرتمندان روحی، قریب الوقوع بودن ظهور را نشان می دهد.

اخباری از اولیاء و مؤمنین از راه مكاشفه و رؤیای صادقانه

* اخباری كه از اولیاء و مؤمنین از راه مكاشفه و رؤیای صادقانه صورت گرفته حاكی از آن است كه فتنه های این زمان عمیق ترین و دقیق ترین فتنه هاست و همین ظهور ظلم و جور است در كره زمین كه نشانه ظهور خلیفه پروردگار است.

متوقّف شدن علم انسان تا مرز الكترون و وسایل الكترونی و انرژی های هسته ای

* افق حركت انسان در علم تا مرز الكترون و وسایل الكترونی و انرژی های هسته ای با شعبی كه دارد رسیده است و بشر نمی تواند پا فراتر از این مرز بگذارد مثل وسایل حركتی فوتونی كه بتوانند معادل 300 هزار كیلومتر در ثانیه حركت كنند و علوم ماوراء فیزیك. لذا قبل از ظهور دو علم از هفتاد ظاهر می شود و 70 علم آن بعداز ظهور است.

سپری كردن نهایت رشد علمی و نظامی قدرتهای جهان

* اینكه صد و بیست و چهار هزار پیامبر و اوصیاء و اولیاء خداوند منتظر مهدی موعود (ع) بودند مسلّماً باید این امر عظیمی باشد، عصری كه ما در آن هستیم تمام تئوریهای علمی در جهان پیاده شده، روز بروز از حیث كمّی و كیفی در حال رشد هستند، می توان گفت نهایت رشد را سپری می كنند و اكنون تمام ابرقدرتهای جهان تا دندان مسلّح شده اند و هیچ دوره ای از ادوار بشری چنین نبوده است، و همین امر امكان قریب الوقوع بودن ظهور قدرت خداوندی را كه در تمام ادوار بشری چنین قدرتی نبوده را خبر می دهد كه با قدرت خود تمام قدرتهای دنیا را واله خواهد كرد.

حاكمیّت جهان تشیّع

* حاكمیّت جهان تشیّع، كه این امر از صدر اسلام تا به حال به این نحو نبوده است و این خود نشانه ای است بر ظهور آیات بزرگ الهی.

آخرین درجه اتمام حجّت بواسطه جمع آوری شدن مدارك تشیّع در كامپیوترها

* بر اساس حكومت تشیّع اثنا عشری كه حضرت مهدی (ع) را امام دوازدهم می دانند و بر این امر یقین دارند مدارك تشیّع با سیستم های جدید از جمله كامپیوتر در حال جمع آوری شدن هستند، همین امر اتمام حجّت را بر خلایق می تواند به آخرین درجه خود برساند و این امر قریب الوقوع بودن قیامت صُغری كه همان ظهور منجی بشریّت است را می رساند چون خداوند آیه خود را نازل نمی كند مگر اتمام حجّت بر قوم یا اقوامی شده باشد.

منتظر بودن دول كره زمین برای رسیدن یك نیروی فوق بشری

* معادلات تمام دول كره زمین، رو به بن بست عجیبی است كه منتظر یك نیروی فوق بشری هستند كه اینان را از گردابی كه خود بنا كرده اند نجات بدهد.

گرایش و انقلاب درونی در بین انسانها در مورد شناخت حضرت مهدی (ع)

* گرایش درونی و انقلاب درونی در بین انسانها، علی الخصوص در بین اهل كتاب (نصارا، یهود، اسلام) به سؤال كردن به اینكه مهدی (ع) كیست و او كجاست؟!

گمراه شدن بندگان صالح توسّط كافران

* در اواخر سوره نوح، حضرت نوح (ع) بعد از مدّتها دعوت، كافران را نفرین می كند: «ربّ لا تذر علی الارض من الكافرین دیّاراً»

یكی از دلایل مهمّ این نفرین این است كه: «اگر تو ای پروردگارا! به این كافران مهلت ( - سوره نوح آیه 26، یعنی: «پروردگارا! هیچ یك از كافران را بر روی زمین باقی مگذار.» )

دهی، بندگان صالح تو را گمراه می كنند»، نتیجتاً اینكه در عصر كنونی خیلی از انسانها، ذاتاً بطرف خوبی گرایش دارند ولی بقدری مسائل را پیچانده اند كه بسیاری از افراد گمراه می شوند و این خود قریب الوقوع بودن آیات بزرگ الهی را در پی دارد علی الخصوص ظهور منتقم حقیقی كافران حضرت حجّة بن الحسن العسكری (ع).

متوجّه شدن عذاب خداوند به ظالمین بر اساس فلسفه چرخه عذاب

* بر اساس فلسفه چرخه عذاب به اینكه اكثر حدود الهی در زمین نادیده گرفته شده، زندانهای دنیا مملوّ از انسانهای در حال شكنجه روحی و جسمی است، پاسخ درستی به انسانها داده نمی شود، تحیّر فراگیر شده، مظلومین و ضعیفان همیشه تحت فشار هستند، بر اساس فلسفه چرخه عذاب، خداوند این بی توجّهی ها را بصورت عذاب، متوجّه ظالمین می كند طوری كه می توان گفت مقدّمات این عذاب در حال فراهم شدن است كه همان مقدّمات ظهور حضرت مهدی (ع) می باشد.

وارد شدن انسانها به هزاره هفتم از ایّام وجود بشر در كره خاكی

* خداوند در روز جمعه تجلّی كرد، در ایّام ششگانه، خلایق را به عرصه وجود آورد و روز جمعه كه از ایّام خداوند است خلایق را بسوی خود جمع خواهد كرد. امكان ظهور حضرت مهدی (ع) كه خلیفه پروردگار عالم است در روز هفتم از ایّام وجود بشر در كره خاكی بسیار خواهد بود چرا كه از آدم تا خاتم شش هزار سال و از خاتم تا حال، ما وارد هزاره هفتم شده ایم.

به نهایت شدّت خود رسیدن بت پرستی و دوئیّت پرستی در زمین

* حضرت محمّد (ص) خاتم الانبیاء زمانی ظهور كرد كه كعبه محلّ خدایان ساختگی بود لذا با ظهور خود سیصد و شصت بت را از كعبه مبرّا ساخت و آنها را نابود نمود و امروزه، به معنی دیگری زمین را بت پرستی و دوئیّت پرستی فرا گرفته است و این مسئله در نهایت شدّت خود می باشد لذا همین امر امكان قریب الوقوع بودن ظهور خاتم اوصیاء را می رساند كه از كعبه ظاهر می شود تا جهان را از شرك و بت پرستی برهاند.

تلاش سازمانهای اطّلاعاتی دنیا در مورد شناخت حضرت مهدی (ع) و محمّدیّون

* بعد از جنگ جهانی دوّم، سازمانهای اطّلاعاتی دنیا علی الخصوص انگلیس و آمریكا در پی مدارك و اسنادی در مورد حضرت مهدی (ع) و یاران آنها كه بنام محمدیّون معروف هستند می باشند.

پیشگوئیهایی در مورد ظهور پادشاهی از مركز اسلام

* پیشگوئیهایی در مورد ظهور پادشاهی از مركز اسلام موجود است كه اكثر طرفدارانش، پارسیان هستند. وجود قرائن در این پیشگوئیها حادثه ای عظیمی را در دنیا خبر می هد كه می تواند مطابق با همین عصر حاضر باشد.

دلالت آیه قرآن در مورد نزدیك بودن قیامت كه همان ظهور مهدی (ع) است

* «انّهم یرونه بعیداً و نریه قریباً.» یعنی: «كافران قیامت را دور می بینند و ما آن را ( - سوره معارج آیه 6 و 7 )

نزدیك می بینیم»، و ما به تبعیّت از آیه خداوند، ظهور خاتم اوصیاء را قریب می بینیم و محجوبین آن را دور می بینند چون یكی از مصادیق قیامت، ظهور حضرت مهدی(ع) می باشد.

وعده خداوند در مورد نزدیك بودن ظهور امام زمان (ع)

* «نصر من اللّه و فتح قریب»، كه یكی از مصادیق والای فتح قریب، ظهور ( - سوره صف آیه 13، یعنی: «آن یاری خداوند و پیروزی نزدیك است.» )

حضرت صاحب الامر (ع) است.

منطبق بودن علائم عامّ ظهور بر عصر حاضر

* علائم عامّ ظهور: خبرهایی هست كلّی كه از عصری خبر می دهد و خصوصیّاتی را برای آن عصر بازگو می كند. با قرائن و نگرش دقیق می توان آنها را بر همین عصرحاضر منطبق كرد مثل تشبیه شدن مردان به زنان و زنان به مردان، فراگیر شدن فساد و ظلم و هزاران هزار خبر دیگر.

ظاهر شدن بعضی از شهرها و افراد پیش بینی شده در روایات، مثل تهران و ...،

و قریب الوقوع بودن خروج سفیانی از سوریّه

* علائم خاصّ ظهور: بیان صراحت بعضی از اسماء و اشخاص و مكانها، مثلاً روایتی از امام صادق (ع) هست كه اسم شهر تهران با خصلتهای آن شهر بیان شده و مفضّل بن عمر كه از راویان ثقه می باشد آن را نقل نموده است و یا مثل اسمی از سران سوریّه غیر از عثمان بن عنبسه (سفیانی) كه هم اكنون آن شخص موجود است و جزء یكی از رؤسای بزرگ سوریه بشمار می رود. البتّه این خبر قریب الوقوع بودن خروج ( - بیان الائمّه جلد دوّم )

سفیانی را نشان می دهد.

تحوّلات بزرگ در دول مختلف دنیا و تقویت شدید مشرقی ها در تمام جهات

* علائم خاصّ الخاص: كه در كلّ می توان دو چیز باشد و آن صیحه آسمانی و خروج سفیانی می باشد كه هنوز واقع نشده است.

علائم خاصّ الخاص با تحوّلات بزرگی همراه است از جمله تحوّلاتی در ایران، سوریّه، عراق، عربستان، فلسطین، دول عربی، همچنین اسرائیل، تركیّه و كشورهای اروپایی.

از اخبار و روایات ظاهر است كه طرفداران منجی بشریّت از مشرق زمین هستند كه همان ایرانیان می باشند. قرائن موجود در ایران هم اكنون نشان می دهد كه مشرقی ها در تمام جهات رو به تقویت شدیدی هستند. همین امر قابلیّت و موقعیّت و زمینه را می تواند برای ظهور صاحب الامر(ع) آماده كند.

در سوره بنی اسرائیل اشاره ای دقیق در آیه «بعثنا علیكم عباداً لنا اولی بأس شدید.» ( - سوره اسراء آیه 5، یعنی: «گروهی از بندگان پیكار جوی خود را بر ضدّ شما می انگیزیم.» )

می باشد كه این سوره برای بنی اسرائیل دو فساد را ثابت می كند كه در فساد اوّلی، خداوند، حضرت علی (ع) را بر اینان مسلّط كرد و حضرت، فاتحانه وارد سرزمینهای یهودیان شد.

در فساد دوّمی (كه توبه نمی كنند) خداوند بندگانی را باز بر آنها مسلّط خواهد كرد كه وارد مسجد الاقصی می شوند و سرزمینهای یهودی را تسخیر می كنند كه حضرت امام صادق (ع) سه بار قسم یاد كردند كه اینها از اهل قم هستند.

جالب توجّه است كه در این سوره به فساد بنی اسرائیل در مرحله دوّم اشاره می كند و قرائن موجود هم آن را نشان می دهد، البتّه در این سوره دقایق و لطایفی هست كه اهل فنّ می توانند آنها را استخراج كنند.

در سوره روم اشاره لطیفی هست كه دلالت می كند بر درگیری مسیحیها با ایران كه در زمان صدر اسلام این اتّفاق افتاد ولی هنور معنی بطن این آیه نیامده است. در این سوره اشاره ای است كه این درگیری و غلبه، مؤمنین را خوشحال می كند. مسلّماً آن مسئله ای كه باعث خوشحالی مؤمنین می شود با توجّه به قرائن و مدارك، جز ظهور حضرت مهدی موعود (ع) چیز دیگری نمی تواند بر آن منطبق باشد.

استاد علیرضا جاویدی

تمام علائم برای استقبال ظهور انجام شده، فقط باید منتظر ظهور بود

تمام علائم برای استقبال ظهور انجام شده، فقط باید منتظر ظهور بود. مثل وقتی كه صبح می خواهد خورشید از پشت كوه طلوع كند. و امام فرموده اند كه هر وقت امام زمانتان غایب شد صبح و شام منتظرش باشید.

حجّة الاسلام سیّد محمّد مهدی آل مجتبی (میهن خواه)

امكان ظهور امام عصر (ع) در هر لحظه می رود

«فاصبر صبراً جیملاً * انّهم یرونه بعیداً * و نریه قریباً»

( - سوره معارج آیه 5 تا 7، یعنی: «پس شكیبایی پیشه ساز! شكیبایی و صبری زیبا و نیكو؛ بی گمان آنان وعده خدا را دور می بینند، امّا ما نزدیكش می نگریم.» )

اوّلاً: باید به این نكته توجّه كرد كه امكان ظهور بقیّة اللّه الاعظم (ارواحنا فداه) در هر لحظه می رود لیكن ذكر این نكته نیز ضروری است كه انس با این مطلب بنابر محبّتی كه فی مابین فرد و امام، وجود دارد ترسیم می شود یعنی هر چقدر كسی مولا و آقای خود یعنی بقیة اللّه الاعظم را (متأسّفانه) كمتر دوست داشته باشد ظهور را دورترمی بیند.

«اللّهم اكشف هذه الغمّه عن هذه الامّه بحضوره و عجّل لنا ظهوره انّهم یرونه بعیدا و نراه قریبا» (خدایا از این امّت، غم و اندوه غیبت را با حضور امام زمان (ع) برطرف كن و در ظهور آن حضرت تعجیل نما! بدرستی كه آنان وعده خدا را دور می بینند، ولی ما نزدیكش می نگریم.)

نزدیك دانستن ظهور، نشانه حُبّ به آقاست

نزدیك دانستن ظهور، نشانه حُبّ به آقاست نظیر فرزندی كه در خانه، منتظر بازگشت پدر عزیز خود است كه هر گاه كوبه دربِ خانه به صدا در آید فرزند به شوق دیدار پدر، خود را به پُشت درب می رساند. نمونه این موضوع فرزندان شهدای جنگ تحمیلی هستند كه مصداق بارزی برای منتظر بودن و مقوله انتظار می باشند.

دوّماً: علائم ظهور امام عصر (ع) در سه بخش خلاصه می شوند: علائم نزدیك به ظهور - علائم قبل از ظهور - علائم حتمیّه.

علائم نزدیك به ظهور

1 - علائم نزدیك به ظهور مثل نشانه هایی كه در رابطه با وضعیّت جهان و جهانیان داده شده است نظیر روایاتی كه در آن به ظلم و جور دنیا و فسق و فساد آن اشارات مستقیم شده است كه طالبین می تواننند به مراجع آن روایات رجوع كنند.

علائم قبل از ظهور نشانه هایی هستند كه نوید پیش آمد علائم حتمیّه را می دهند

2 - علائم قبل از ظهور نشانه هایی هستند كه نوید پیش آمد علائم حتمیّه را می دهند مثل روایتی كه در آن امیرالمؤمنین (ع) اشاره به غربال شدن مؤمن از منافق و كافر از طیّب، نموده است. بطور مثال عاشورا حسینی زمانی باید اتّفاق بیفتد كه تمامی فاسقین در یك دسته و تمامی مؤمنین در دسته دیگر قرار بگیرند یعنی حتّی یك نفر (مثل حرّ بن یزید ریاحی) در لشكر كُفر قرار نگیرند و در لشكر مؤمنین نیز یك نفر كافر و منافق (مثل كسانی كه شب عاشورا از كاروان ابی عبداللّه (ع) جدا شدند) وجود نداشته باشد. و یا نشانه هایی كه در قبال انقلاب ایران به رهبری زعیم انقلاب و بنیانگزار جمهوری اسلامی امام خمینی و جوّ حاكم در آن و ... آمده است اشاره كرد.

در قبال علائم قبل از ظهور می توان اشاره به رهبری مقام معظّم رهبری نمود

نكته جالب و قابل توجّه در قبال علائم قبل از ظهور می توان اشاره به رهبری مقام معظّم رهبری نمود و جای آن دارد كه اشاره به سخن بزرگی از بزرگان حقّ و حقیقت كنیم كه در ماه مبارك رمضان طی تماسی كه با ایشان داشتم فرمودند، ایشان (مقام معظّم رهبری) را فردی صالح و منتظر واقعی امام عصر (ع) دانستند و در یك بیان (كه عین آن كلام را نمی توان عنوان كرد) به مظلومیّت ایشان اشاره مستقیم نمودند، نكته قابل توجّه دیگر اینكه این سیّد جلیل القدر خراسانی، وظیفه بسیار مهمّ و حسّاسی در قبال ظهور بر عهده دارند كه این وظیفه از اسرار است و قابل ذكر نیست و جمیع كسانی كه مخلصانه به امام عصر (ع) عشق می ورزند نسبت به ایشان ارادت خاصّ دارند.

تجدید حكومت بنی العبّاس

امّا از علائم دیگر قبل از ظهور، حكومتی است كه در روایات تأكید بر آن شده است و آن حكومت را متّصل به ظهور سیّد حسنی و سفیانی می دانند و آن طبق روایت تجدید حكومت بنی العبّاس است (حال كی قرار است این اتّفاق بیفتد و در كدام كشور اللّه اعلم)

جای آن دارد كه آن دسته از روایاتی كه اشاره به حكومت بنی العبّاس می كنند را عیناً نقل كنیم: امام باقر (ع) می فرمایند: بنی عبّاس بایستی به حكومت برسند و هنگامی كه به حكومت برسند و به اختلاف افتادند و رشته كارشان از هم گسیخت، خراسانی و سفیانی بر آنان خروج كنند، این از خاور و آن از باختر و همچون دو اسب مسابقه بسوی كوفه از یكدیگر پیشی می گیرند، این از اینجا و آن از آنجا تا آنكه نابودیشان (یعنی نابودی بنی عبّاس) بدست آن دو انجام می پذیرد. هان كه آن دو یك نفر از آنان را هرگز بجای نخواهد گذاشت.

( - غیبت نعمانی )

حكومت بنی عبّاس یك حكومت تجدیدی است و با حكومت بنی عبّاس اولی فرق می كند چرا كه حكومت بنی عبّاس تجدیدی، در روایت بگونه ای ترسیم شده است كه با قیام سیّد حسنی و سفیانی (كه از علائم حتمیّه هستند) مقارن گشته است.

علیّ بن حمزه گفت در فاصله مكّه و مدینه رفیق موسی بن جعفر (ع) بود. روزی مرا فرمود: ای علی! اگر همه اهل آسمانها و زمین بر بنی عبّاس خروج كنند زمین از خون همه شان سیراب می شود تا آنكه سفیانی خروج كند. به حضرتش عرض كردم: آقای من! كار سفیانی از حتمیّات است؟ فرمود: آری. سپس اندكی سر به زیر افكند و سر برداشت و فرمود: حكومت بنی عبّاس، حیله و نیرنگ است از میان می رود تا آنجا كه گویند دیگر چیزی از آن باقی نمانده است سپس نوسازی می شود تا آنجا كه گفته می شود چیزی بر آن نگذشته است.

( - غیبت نعمانی )

در روایت دیگر امام باقر (ع)، فرج را محكوم به اختلاف در حكومت بنی عباس می كنند كه امام باقر (ع) فرمود: هنگامی كه فلان طائفه (بنی عبّاس) در میان خودشان به اختلاف افتادند در چنین وقت به انتظار فرج باشید و فرج شما نیست مگر در اختلاف فلان طائفه (بنی عبّاس) همینكه اختلاف نمودند به انتظار صیحه ای كه در ماه رمضان می شود باشید و منتظر خروج قائم (ع) باشید ...

( - غیبت نعمانی )

در روایت دیگر امام صادق (ع) همه فرج را در نابودی عبّاسی از حكومت بنی عبّاس می داند. از قرائن و شواهد برمی آید كه عبّاسی شخص ملعونی است كه در حكومت بنی عبّاس سمت محوریّت دارد و جای آن دارد به كلام آن شخصیّت عظیم الشّأن اشاره كنم كه می فرمود: عبّاسی فردی كوتاه قد و سیاه چرده و خبیثی است كه دست نشانده كفّار دربین مؤمنین است و از خاندان غیر اهلبیت (ع) است لیكن خود را در زمره دوستداران اهل بیت (ع) جا می زند و از آنچه از قرائن بنی عبّاس اولی مستفاد می گردد عبّاسی كسی است كه خود را اسماً و رسماً منسوب به بنی هاشم می داند.

تشكیل شورای پلید صُغری در تهران برای تبدیل احكام و سنّت پیامبر (ص)

نشانه دیگر ظهور، شورایی پلید است كه در تهران ایجاد می شود. روایتی از رسول مكرّم اسلام به این شرح است كه: وای بر امّتم از شورای كُبری و شورای صُغری . از ایشان سؤال شد: منظور از شورای كبری و شورای صغری چیست؟ فرمودند: شورای كبری در شهر من بعد از وفات من جهت غصب حقّ برادرم و دخترم برپا می شود و شورای صغری در شهر زورا برای تبدیل احكام و سنّت من برپا می شود.

زورا كجاست؟ امام صادق (ع) در روایتی می فرمایند كه: «زوراء شهری است كه در پای كوه سیاه بنا نهاده می شود و نام آن تهران است.»

خصوصیّات حكومت تجدیدی بنی عبّاس

بنی عبّاس خصوصیّات منحصر به فردی دارند كه با توجّه به حكومت بنی عبّاس اولی می توان آنها را دریافت. عمده خصوصیّات آنها به این شرح است:

1 - آنها مدّعی دفاع از ولایت اهل بیت (ع) و گرفتن حقّ آنها و نیز برپائی اسلام هستند. 2 - مردم در ابتدا طرفدار آنها هستند ولی كم كم از گرد آنها پراكنده می شوند. 3 - در ظاهر خود را دوستان اهل بیت (ع) معرّفی می كنند و در باطن دشمن آنها هستند. 4 - زندگی و معیشت را برای خود سهل و آسان می گیرند (بیت المال را صرف عیش و راحتی خود می كنند) و مردم را در تنگنا قرار می دهند. 5 - به گونه ای خود را به اسلام مرتبط می دانند كه هر كس عَلَم مخالفت با آنها را كه بردارد گویی با اسلام مخالفت نموده است. 6 - در بین آنها اختلافات عمیق و دامنه داری است كه سرانجام هم منجر به شكست آنها می شود ... (حال این حكومت كی و كجا برپا می شود باید منتظر بود و دید. و اللّه اعلم)

علائم حتمیّه

3 - علائم حتمیّه: كه عبارت است كه خروج سیّد حسنی از خراسان علیه حكومت عبّاسی از بنی عبّاس، خروج سفیانی در شامات به پشتیبانی یهود صهیونیست و خروج سیّد عبداللّه یمانی در یمن و بعد از آن صیحه آسمانی در ماه مبارك رمضان و بعد از آن خسف بیداء (فرو رفتن لشكر سفیانی در زمین) و بعد از آن قتل نفس زكیّه فی مابین ركن و مقام در خانه خدا و بعد از آن ظهور كُبرای امام عصر (ع) اتّفاق خواهدافتاد.

ظهور صُغری و ظهور كُبری

بطور كلّی ظهور امام عصر (ع) بر دو بخش است: ظهور صُغری و ظهور كُبری . برخلاف نظراتی كه در مورد ظهور صغری وجود دارد ظهور صغری با ظهورِ سیّدحسنی اتّفاق می افتد یعنی پرده حجابی كه در اطراف امام عصر (ع) وجود دارد و مانع از رؤیت امام عصر (ع) توسّط هر كسی است كنار می رود و دیگر امام قابل رؤیت برای همه هستند.

با ظهور سیّد حسنی شمارش معكوس ظهور كُبری شروع می شود

با ظهور سیّد حسنی شمارش معكوس ظهور كبری شروع می شود و دیگر خواهی نخواهی بعد از مدّتی (قریب به چند ماه) ظهور صورت می گیرد و فروغ عالمتاب، چشم مؤمنین و مؤمنات را روشن می سازد. «كعبه شد از تاب تو بی تاب بتاب ای ماهتاب»

خصوصیّات سیّد حسنی و شعیب بن صالح (فرمانده سپاه سیّد حسنی)

در واقع باید منتظر ظهور سیّد حسنی بود و مقدم او را انتظار كشید. سیّد حسنی علائم خارجی دارد: اوّلین علامت خاصّه اش این است كه فرماندهی سپاهش را شخصی بنام شعیب بن صالح (كه شاید این یك اسم خاصّی برایش باشد شبیه به اسمهای مستعار) برعهده دارد. نكته جالب دیگر این كه سیّد حسنی قابل شكست نیست یعنی هیچ نوع قدرتی نمی تواند با او مقابله كند، حتّی در تأكید روایی هم داریم كه اگر كسی ادّعا كند كه سیّد حسنی است پس باید از تمامی ضربات و لطمات در امان باشد. نام سیّد حسنی، سیّد محمّد علی بوده و سیّد طباطبائی است. دارای قدّی رشید و صورتی جذّاب می باشد. سنّش در حدود سی سال است و در كف دست وی، خال بسیار درشتی است.

شعیب بن صالح فردی جلیل المنزلتی است كه صورتی كم مو دارد و موهای سر و صورتش قهوه ای رنگ مایل به زرد است و و انزع البطین است. وی آدم لطیفی است و در عین لطافت جذبه و اقتدار بالائی دارد.

فرستادن گروههای تروریستی برای ترور سیّد حسنی توسّط یهود

طبق آخرین اخبار، یهودیان صهیونیست گروههای تروریستی را ملزم به ترور سیّد حسنی (با داشتن علائمی كه در اختیار آنهاست) تشكیل داده و به ایران فرستاده اند و قرارشان این است كه با ترور سیّد حسنی جلوی ظهور صُغری را بگیرند و اعلام كردند كه ظهور مهدی در اطراف سال 2000 میلادی اجتناب ناپذیر است و ما باید جلویش را بگیریم.

طرّاحی یك سیستم ویروسی مخرّب در كامپیوترها به منظور جلوگیری از ظهور

حتّی یك سیستم ویروسی بسیار مخرّب را در كامپیوترها طرّاحی كردند كه در شب اوّل سال 2000 میلادی با درهم ریختن معادلات كامپیوتری و جنگ افزارهای هسته ای، بسیاری از كشورها را با نابودی روبرو می كرد ولی جالب این است كه روز تاسوعا، ویروس دیگری در تمام كامپیوترهای دنیا شروع به فعالیّت كرد كه آن سیستم رإ؛ه ه ظظ از كار انداخت و هنوز هم كه هنوز است آنها مشغول كار كردن هستند ولی نتوانسته اند آن سیستم ویروسی را دوباره فعّال كنند.

ظهور سفیانی (عثمان بن عنبسه) در رأس ستاد فرماندهی ارتش سوریّه

نكته آخر اینكه با توجّه و استناد به كلام حضرت آیة اللّه بهلول، عثمان بن عنبسه كه همان سفیانی است در رأس ستاد فرماندهی ارتش سوریّه است كه با توجه به این قرینه، امید است زمان ظهور، نزدیك و قریب باشد. «نصر من اللّه و فتح قریب»

دكتر سیّد محمّد حسین طباطبائی

(خرسالترین حافظ و مفسّر قرآن)

بی گمان آنان وعده خدا را دور می بینند امّا ما نزدیكش می نگریم

آیة اللّه خزعلی در دیداری با خردسالترین حافظ قرآن «دكتر سیّد محمّد حسین طباطبائی» در مؤسّسه تحقیقاتی حضرت ولیّ عصر (ع) كه گروهی از روحانیّون نیز حضور داشتند، در مورد ظهور جان جانان و اُمید اُمیدوارانِ با معرفت و با ایمان، قلب تپنده جهان بشریّت، حضرت مهدی (ع) پرسیدند و گفتند: «محمّد حسین! بنظر شما ظهور حضرت مهدی (ع) نزدیك است یا نه؟»

«علم الهُدی » این آیت روشنگر قرآن را خواند:

«فاصبر صبراً جیملاً * انّهم یرونه بعیداً * و نریه قریباً.»

( - سوره معارج آیه 5 تا 7 )

«پس شكیبایی پیشه ساز! شكیبایی و صبری زیبا و نیكو؛ بی گمان آنان وعده خدا را دور می بینند، امّا ما نزدیكش می نگریم.»

مصاحبه ای با عالم فاضل و متعبّد شیخ بهلول

سؤال: آقای بهلول! لطفاً جریان سفر شما به سوریّه و دیدن عثمان بن عنبسه سفیانی (لعنة اللّه علیه) كه در روایات آمده است و جزو علامات حتمیّه ظهور امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) است را بیان بفرمایید.

جواب: بسم اللّه الرّحمن الرّحیم. من برای زیارت حضرت زینب (س) و حضرت رقیّه(س)، به سوریّه رفته بودم و در حدود 20 روز در آنجا بودم.

دعوت حافظ اسد (رئیس جمهور سوریّه) از بهلول و سخنرانی برای ارتش

حافظ اسد (رئیس جمهور سوریّه) مرا دعوت نمود و به خانه خود برد و از من پذیرایی نمود. از آنجا مرا به ارتش سوریّه برد و گفت كه برای ارتش سوریّه صحبت كنم. من هم به منبر رفته و برای آنان سخنرانی كردم.

دیدار و صحبت كردن بهلول با سفیانی

وقتی كه از منبر پائین آمدم. یك منصب داری داخل شد. در آن وقت عدّه ای گفتند: «جاءسفیانی» یعنی سفیانی آمد. دیدم او یك سرتیپ ارتش سوریّه است. من با او شروع به صحبت كردن كردم و اسم كوچك او را پرسیدم. گفت: اسمم عثمان بن عنبسه است. دیدم خودش است و او از لحاظ قیافه ای همان خصوصیّاتی را داشت كه در روایات از سفیانی آمده است.

تمایل سفیانی برای تكیه كردن بر جایگاه حافظ اسد

در صحبتهای خود با او متوجّه شدم كه وی به فكر این است كه رئیس جمهور سوریّه بشود. و این موضوع را از اینجا فهمیدم كه وقتی من پیش او از حافظاسد تعریف كردم و گفتم كه حافظ اسد خیلی نسبت به من مهربانی كرد، او گفت: حافظ اسد به شما هیچ لطفی نكرده است. اگر من جای حافظ اسد بودم شما را نخست وزیر خود می كردم. و من از این حرفش فهیدم كه او میل دارد جای حافظ اسد بنشیند.

( - لازم به تذكّر است كه این حرف، یقیناً به شوخی یا از روی حیله گری و نیرنگ بازی بوده است. )

فرار بهلول از مسجد گوهر شاد با طیّ الارض یا بطور طبیعی؟!

سؤال: آقای بهلول! لطفاً نحوه فرار خود را بعد از فاجعه مسجد گوهرشاد در زمان رضاخان را بیان بفرمایید. زیرا شایع است كه شما بصورت غیر طبیعی و با طیّ الارض از آنجا گریختید و به هیچ عنوان بطور طبیعی نمی توانستید از آنجا نجات پیدا كنید. آیا این درست است؟

جواب: خیر! من با عنایت خدا و بطور طبیعی از آنجا فرار كردم. بدین صورت كه بعد از بوجود آمدن جنگ و درگیری، بوسیله افرادی كه ما داشتیم شروع به جنگ شدیدی با سربازان رضاخان نمودیم و زد و خورد بسیار شدید بوجود آمد كه كشته می شدیم و می كشتیم. با جنگ از مسجد بیرون رفتیم و وارد یكی از كوچه ها شدیم.

آنجا مردم مرا به خانه ای بردند و ما از پیش دشمن گم شدیم. تا ظهر همان روز در آن خانه بودم. با راهنمایی یكی از افراد آن خانه، از یكی شكافهای خندق مشهد كه محافظ نداشت به بیابان گریختم و به ده سیس آباد (كه آن موقع نیم فرسخ با مشهد فاصله داشت) و از آنجا به افغانستان رفتم.

دستگیری بهلول در افغانستان و زندانی شدن در آنجا به مدّت 31 سال

در آنجا دستگیر شدم و به مدّت 31 سال در زندان بودم و بعد از تغییر حكومتها، آزاد شدم و به ایران آمدم. در آن وقت افغانستان و ایران مانند دو استان انگلستان بود كه رضاخان استاندار ایران بود. ما كه از ایران فرار كردیم و به افغانستان رفتیم عیناً مانند این بود كه انسان از اصفهان فرار كند و به شیراز برود و به استاندار شیراز بگوید: من به تو پناه آورده ام. استاندار شیراز چكاره است؟ استاندار اصفهان چكاره است؟ هر چه حكومت مركزی یعنی تهران به آنها بگوید، آن را انجام می دهند. موقعیّت ایران و افغانستان در آن وقت نسبت به لندن عیناً مثل اصفهان و شیراز بود نسبت به تهران.

سؤالی در مورد سیّد حسنی

سؤال: آقای بهلول! نظر شما نسبت به سیّد حسنی چیست؟

جواب: چیزی در این مورد نمی دانم.

عاقبت حكومت ایران

سؤال: آقای بهلول! نظر شما راجع به عاقبت حكومت ایران چیست؟

جواب: خدا می داند! ولی «العاقبة من المتّقین» عاقبت از آنِ متّقین است.

پیش بینی بهلول از درگیری جهانی و موقعیّت ایران در آن وقت

سؤال: آقای بهلول! نظر شما راجع به درگیری جهانی چیست و ایران در آن وقت چه موقعیّتی خواهد داشت؟

جواب: بنظر من بزودی درگیری جهانی پیش می آید و تمام دنیا حتّی ایران نیز داخل در این درگیری خواهد بود.